CJ2RC_LPNL Průhledy do nejnovější české literatury

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/5/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou schopni objasnit vývoj literárních směrů a proudů v daném období české literatury. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných literárních osobností daného období. Budou schopni interpretovat literární díla a obhájit a podpořit své názory literárně vědnými znalostmi. Seminář nabízí pohled na polistopadový vývoj české literatury. Studentům budou představeny základní tendence a vrstvy současné poezie a prózy. Seznámení se s tvorbou jednotlivých autorů bude realizováno převážně formou interpretací vybraných textů. Studenti obdrží systematické přehledy výrazných osobností a jejich děl. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
Osnova
  • Tématické okruhy seminářů: 1. Obecná charakteristika období. Přehled významných literárních uskupení, periodik a vydavatelství.Literární kritika devadesátých let a její přestavitelé. Pohled na výrazné literárněvědné práce po roce 1989. 2. „Reynkovská“ linie české poezie. Nad tvorbou J. M. Stöhra, P. Kolmačky, M. Doležala. 3. „V zajetí stylizace a tvořenosti“. Nad tvorbou J.F. Typlta, M. Langera, J. Pížla. 4. „Poezie intenzity i ztišení“. Nad tvorbou P. Borkovce, B. Trojaka, M. Děžinského 5. „Oslovení realitou“. Nad tvorbou A) P. Motýla, P. Hrušky, B) V. Rosí a R. Fajkuse 6. K problematice deníkové a memoárové literatury devadesátých let. 7. Reflexe chronotopu velkoměsta. Úvahy nad tvorbou M. Ajvaze, D. Hodrové , J. Kratochvila a J. Topola 8. Labyrintem záhad a tajemství: R. Ludva, M. Urban, J. Jandourek,V. Vokolek 9. Tři pokusy o „normalizační“ anamnézu: M. Viewegh, H. Daněk, B. Vaněk-Úvalský 10. V zajetí lyrizace výpovědi. P. Brycz, J. Vrak, J. Balabán 11. Mezi originalitou a manýrou. Ke kompoziční výstavbě próz V. Kahudy a E. Hakla 12. Otazníky současné ženské prózy: Nad tvorbou A. Berkové a I. Douskové.
Literatura
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Na tvrdém loži z psího vína. První. Brno: Jota-Books, 1998, 320 s. ISBN 80-725-42-001-1. info
  • MACHALA, Lubomír. Literární bludiště : bilance polistopadové prózy. Vyd. 1. Praha: Brána, 2001, 241 s. ISBN 8024207354. info
  • HAMAN, Aleš. Prozaické surfování. Olomouc: Votobia, 2001, 289 s. ISBN 80-7198-493-0. info
  • BALAŠTÍK, Miroslav. Nová jména v české poezii 90. let. Brno: CERM - akademické nakladatelství, 1998, 16 s. Literatura. ISBN 80-7204-100-2. info
  • MACHALA, Lubomír. Česká próza 90. let. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1999, 25 s. ISBN 8072041207. info
  • CHOCHOLATÝ, Miroslav. Na křižovatkách nejmladší ženské poezie. Weles. Brno: Wendryňská Literárně-Estetická Společnost, 2005, IX, č. 22, s. 82-96. ISSN 1214-2948. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních tendencí v daném období české literatury. Studenti budou vedeni k tomu, aby rozvíjeli všechny svoje literárněhistorické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu: - přednesení referátu, - odevzdání seminární práce, - hojná aktivní účast ( 80% ).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.