SP4MK_SPVV Speciální pedagogika předškolního a školního věku (se zaměřením na více vad a mentální postižení)

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 3. 7:30–14:40 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude znát: charakterizovat raný a předškolní věk, orientovat se v problematice předškolního a školního vzdělávání z hlediska metodiky a didaktiky vyučování.
Osnova
  • 1. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 2. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, 3. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 4. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 5. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 6. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, zdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 7.Nové strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 8. Didaktika a metodika vyučování: u jedinců s tělesným, mentálním a zrakovým postižením. 9.Zvláštnosti v procesu učení: u žáků se zrakovým postižením. 10. Zvláštnosti v procesu učení: u žáků s tělesným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. info
Výukové metody
Seminář, diskuse.
Metody hodnocení
kolokvium
Informace učitele
Další literatura bude studentům doporučena během výuky vzhledem ke sledované problematice. DODD, J. K., IMMS, CH., TAYLOR, F. N. Physiotheray and occupational therapy for people with cerebral palsy. London: Mac Keith Press, 2010, 320s. ISBN 978-1-898683-68-1. FERRARI, A., CIONI, G. The spastic forms of cerebral palsy. Italia: Springer, 2005, 359 s. ISBN 978-88-470-1477-0 FRÖHLICH, A. Basale Stimulation. Das Konzept. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben, 1998, 317 s. ISBN 3-910095-31-3. HALLAHAN, D. P., KAUFFMAN, J. M. Exceptional Learners. Introduction to Special Educatipn. Eight Edition. University of Virginia, 2000, 608 s. ISBN 0-205-28779-4. HINCHCLIFFE, A. Children with cerebral palsy. New Dehli: Sage production, 2007, 257s. ISBN 978-0-7619-3560-5. NES, K., STROMSTAD, M. Strengthened adapted education for all – no more special education? In International Journal of Inclusive Education. London : Taylor & Francis, POPE, M., P. Severe and complex neurological disability. Philadelphia: Butterwrth – Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 978-0-7506-8825-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.