SPSMP_RAIN Poradenství a intervence v předškolním a školním věku (pro psychopedy, somatopedy a oftalmopedy)

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/4/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_RAIN/01: Čt 12:05–15:35 učebna 60, D. Opatřilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: určeno pro st. - psychopedy, somatopedy a oftalmopedy
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude znát: Charakteristiku dětského věku (od narození po předškolní věk), poruchy růstu, obecné principy psychického vývoje, znevýhodnění jako psychologický problém, rodina dítěte s postižením, postižení jako náročná životní situace, raná péče, pedagogické poradenství,hra a její hodnocení, kresba jako diagnostická situace, pojetí a cíle předškolního vzdělávání.
Osnova
  • 1. Charakteristika dětského věku: novorozenecké období - charakteristika, úroveň odrážení, prožívání, vliv prostředí, projevy nepřizpůsobivosti, doporučení. 2. Rizikový novorozenec: příčiny, projevy, prognóza. 3. Charakteristika dětského věku: kojenec – vývojové změny, předverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly. 4. Charakteristika dětského věku: batole – motorický vývoj, vývoj řeči, rozvoj poznávacích procesů, sebeuvědomění a emotivita, prostředí a psychika, výchovné problémy, doporučení. 5. Charakteristika dětského věku: předškolní věk – motorický vývoj, vývoj řeči, úroveň poznávacích procesů, sociální chování, adaptace na prostředí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné působení. 6. Náhlé příhody v dětském věku: hyperpyxie, křeče, bolesti hlavy, šok). 7. Poruchy růstu: příčiny, charakteristika. 8. Obecné principy psychického vývoje: faktory interakce, časová posloupnost, kvalitativní změny, dynamika faktorů duševních změn). 9. Znevýhodnění jako psychologický problém: reakce dítěte na vlastní nemoc nebo postižení. 10. Rodina dítěte s postižením: reakce rodičů na postižení, sourozenci postiženého jedince. 11. Postižení jako náročná životní situace: obecná východiska, techniky aktivního řešení, únikové techniky. 12. Raná péče: služby, organizace, tým pracovníků, podpora směrem k dítěti, podpora směrem k rodině. 13. Pedagogické poradenství: cíle, kompetence, zásady, profil pracovníka. 14. Pedagogické poradenství: metody, formy a prostředky se zaměřením na raný a předškolní věk. 15. Hra a její hodnocení: hra jako diagnostický prostředek, typy hry a její kvalita, hodnocení speciálním pedagogem. 16. Kresba jako diagnostická situace: vývoj kresby, vývoj postavy, hlediska sledování a hodnocení, metody v klinické praxi. 17. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: úkoly, specifika, metody a formy práce. 18. Pojetí a cíle předškolního vzdělávání: rámcové cíle, klíčové kompetence. 19. Vzdělávací obsah RVP PV: pojetí a vzdělávací oblasti. 20. Vzdělávací oblast Dítě a jeho tělo: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 21. Vzdělávací oblast Dítě a jeho psychika: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 22. Vzdělávací oblast Dítě a ten druhý: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 23. Vzdělávací oblast Dítě a společnost: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 24. Vzdělávací oblast Dítě a svět: dílčí cíle, vzdělávací nabídka, očekávané výstupy, rizika vzdělávací záměrů. 25. Psychosociální podmínky pro předškolní vzdělávání: prostředí a spoluúčast rodičů, vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 26. Dítě s postižením zraku raného a předškolního věku.Specifika.
Literatura
    povinná literatura
  • Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Edited by Dagmar Opatřilová. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 292 stran. ISBN 8021039779. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství. 2. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
    doporučená literatura
  • NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 269 s. ISBN 9788073675097. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 159 s. ISBN 8073671743. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. info
Výukové metody
Seminář, diskuse.
Metody hodnocení
Kolokvium
Informace učitele
Další literatura bude studentům doporučena během výuky vzhledem ke sledované problematice. AINSCOW, M., CÉSAR, M. Inclusive education ten years after Salamanca : Setting the agenda. In European Journal of Psychology of Education. Instituto superior de Psicologia Aplicada. Sep. 2006. ISSN 0256-2928. Pages 231-238. AUCKETT, A., D. Baby Massage. Melbourne : Kontent publishing, 1985, 1992, 2001, 128 s. ISBN 1-55704-022-2. BEST, J. S., HELLER, K. W., BIGGE, J. L. Teaching Individuals with Physical or Multiple Disabilities. Fifth Edition. Upper Saddle River, New Jersey, 2005, 569 s. ISBN 0-13-112122-7. CRONE, D. A., HORNER, R. H. Building Positive Behavior Support Systems in Schools: Functional Behavioral Assessment. The Guilford Press a Division of Guilford Publications, Inc. 72 Spring Street, New York , NY 10012, 2003, 171 pages. ISBN 1-57230-818-4. DODD, J. K., IMMS, CH., TAYLOR, F. N. Physiotheray and occupational therapy for people with cerebral palsy. London: Mac Keith Press, 2010, 320s. ISBN 978-1-898683-68-1.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie a více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.