SPSMP_SPP3 Specializace: Edukace žáků s mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPSMP_SPP3/01: St 14:50–18:20 učebna 51, J. Pipeková
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů a zaměření na jedince se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací a kombinovanými vadami.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty těmito znalostmi: Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola speciální, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů, RVP ZŠS. Speciálněpedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole speciální, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole speciální, specifika počtů na základní škole speciální, základní problematika výuky pracovní a výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy na základní škole speciální. Výstupy z učení:
student umí definovat středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardaci; orientuje se v edukačním systému; umí charakterizovat základní školu speciální; ovládá metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientuje se ve vzdělávacích programech pro žáky se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením
Osnova
  • 1.Charakteristika středně těžké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.Charakteristika těžké a hluboké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 3.Alternativní a augmentativní formy komunikace u jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. Bazální stimulace. 4.Souběžné postižení více vadami. 5.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 6.Základní škola speciální. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 7.Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 8.Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciáln 9. Vzdělávacího programu pomocné školy.Rehabilitační vzdělávací program pomocné školy. 10.Přípravný stupeň ZŠS. 11.Didaktické zásady používané na základní škole speciální. 12.Didaktické metody používané na základní škole speciální. Specifické metody práce využívané na ZŠS. 13.Vyučovací formy používané na základní škole speciální. 14.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. 15.Metodika výuky počtů na základní škole speciální. 17.Speciálněpedagogická diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 18.Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací. 19.Pracovní uplatnění a dospělost osob se střední, těžkou a hlubokou mentální retardací. 20.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 21.Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Brno]: [s.n.], 2011, 131 s. ISBN 9788025400228. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2005. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2004, 48 s. ÚIV, Nakladatelství Tauris. ISBN 80-87000-00-5. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Výukové metody
Konzultace, diskuze.
Metody hodnocení
Docházka doporučená, písemný test.
Informace učitele
Tato specializace je pokračování specializace zaměřené na lehké mentální postižení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.