PdF:SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_SoPg Sociální pedagogika (přednáška)
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:05–12:50 učebna 37
- Předpoklady
- Předmět je určen studentům bakalářského oboru Sociální pedagogika a volný čas.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je integrace stávajících znalostí z jednotlivých vědních disciplín (psychologie, sociologie, pedagogiky, filozofie apod.) a jejich propojení v kontextu hlavní disciplíny (oboru) sociální pedagogiky. Smyslem je také rozšíření spektra teoretických a praktických dovedností opírajících se o dovednost kritické reflexe, hledání analogií a komparace, schopnost reflektovat sociálně pedagogické jevy v každodenní realitě a vysvětlovat je prostřednictvím dostupných teorií nebo na základě vlastního výzkumu vytvářet teorie nové.
- Osnova
- Sociální pedagogika a její vymezení Sociální pedagogika v systému sociálních a pedagogických věd (historický náčrt). Vymezení předmětu sociální pedagogiky na základě předchozích znalostí. Typologie možných vymezení a jejich kritická reflexe. Vymezení sociální pedagogiky oproti vědám hraničním a příbuzným. Teorie sociální pedagogiky a její podíl na utváření sociálně pedagogického paradigmatu. Předmět sociální pedagogiky, obsahové zaměření a hlavní témata, kterými se zabývá moderní sociální pedagogika 21. století.
- Funkce sociální pedagogiky (podle N. Huppertze a E. Shinzlera), komparace konceptů sociální pedagogiky v ČR, Německu, (Velké Británii), Polsku a Slovensku. Rozvoj sociální pedagogiky v ČR a v zahraniční ve 20. století. Kritické zhodnocení vývoje po 2. světové válce. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce ve výše uvedených zemích.
- Náznaky konstituování sociální pedagogiky v dílech významných filozofů, pedagogů a sociologů (J. H. Pestalozzi, P. Natorp, A. Diesterweg, G. A. Lindner, A. I. Bláha, F. Štampach, P. Pitter, S. Velinský, R. Wroczynský, atd.).
- Sociálně pedagogické a sociologické teorie utvářející teoretický základ oboru.
- Sociální svět dítěte. Procesy sociální inkluze, exkluze a koheze, teorie sociální reprodukce a rovnost vzdělávacích příležitostí, problém vzdělanostní mobility (reflexe ve výzkumu, viz např. Katrňák, T. Odsouzeni k manuální práci), teorie Basila Bernsteina – jazyková a sociální podmíněnost vzdělanosti, teorie P. Bourdieho a P. Willise.
- Standardizovaný systém analýzy sociálního prostředí, vztažný systém a jeho rozkrývání (seminární cvičení).
- Člověk jako celistvá osobnost v sociálním systému Jak nahlížet na člověka, jak interpretovat jeho chování v rámci existujících modelů. Vlastnosti osobnosti (např. model CREDOS a další), problematika subjektivního vnání a interpretace reality, sebepojetí a možné úniky do patologie, vlastnosti osobnosti a charakter ve spojení s osvojováním mravních norem a jejich porušováním (teorie sociálních deviací), zaměřenost osobnosti ve spojení s utvářením smyslu (V. Frankl). Utváření osobnosti a role sociálního pedagoga.
- Memy a sociální pedagogika. Souvislost memů s procesem socializace a sociálním učením. Vymezení pojmů mem, gen, kulturogen, druhy memů, teorie memu. Memy a internet a možnosti šíření prostřednictvím sociálních sítí (viz české internetové memy). Vztah memů a jazyka. Neodarwinismus a sobecký gen.
- Člověk a jeho interakce. Sociální pedagogika jako výchova sociálních vztahů. Teorie interakce a komunikace, transakční analýza. Člověk a mantinely pro chování a jednání.
- Hodnoty, normy a jejich utváření, zdroje autority, rekapitulace vývoje mravního jednání, kulturní a sociální podmíněnost utváření mravních norem.
- Sociálně znevýhodněné skupiny a jejich specifika. Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Pojmové vymezení, charakteristika základních rysů, životní styl skupin. Teorie vzniku subkultur.
- Literatura
- povinná literatura
- NĚMEC, Jiří a Kateřina VLČKOVÁ. Sociální determinanty vzdělávání - Orbis scholae 1/2009. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 1802-4637. info
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 9788073673833. URL info
- KATRŇÁK, Tomáš. Odsouzeni k manuální práci : vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004, 190 s. ISBN 8086429296. info
- SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
- MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace : (přehled sociologických teorií). Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2001, 134 s. ISBN 8024602792. info
- HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
- Teorie memů :kultura a její evoluce. Edited by Susan Blackmore - Jan Konvička. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 302 s. ISBN 80-7178-394-3. info
- KABELE, Jiří. Přerody : principy sociálního konstruování. Vydání první. Praha: Karolinum, Nakladatelství Univerzity Karlovy, 1998, 394 stran. ISBN 8071843598. info
- doporučená literatura
- HRONCOVÁ, Jolana, Anna HUDECOVÁ a Tatiana MATULAYOVÁ. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Vyd. 2. V Banskej Bystrici: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2001, 298 s. ISBN 80-8055-476-5. info
- PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
- PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Ukončení: zkouška Požadavky na ukončení: test.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1756
Podrobný sylabus je součástí elektronického kurzu. Viz odkaz. Klíč k zápisu sdělí vyučující předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/SV4BP_SoPg