PdF:UPV_0055 Pedagogická diagnostika - Informace o předmětu
UPV_0055 Pedagogická diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2016
- Rozsah
- 1/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Út 9:20–10:05 učebna 7
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (2)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- aplikovat teoretické základy pedagogické diagnostiky a elementární praktické diagnostické dovednosti v praxi;
- na základě nabytých znalostí porozumět a vysvětlit hlavní pojmy z pedagogické diagnostiky;
- provést základní diagnostiku ve výuce;
- použít získané poznatky ve výuce odborných předmětů;
- vytvořit kvalitní didaktický test; - Osnova
- -Pedagogická diagnostika jako proces
- (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.)
- -Diagnostické metody a techniky(Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.)
- -Konkrétní pedagogická diagnostika(Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška, studium odborné literatury.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky ke kolokviu: ověření základních znalostí testem a ověření praktických dovedností vypracováním didaktického testu podle instrukcí zadaných vyučujícím.
- Informace učitele
- Další literatura: Základní: HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. Doporučená: ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): http://www.ped.muni.cz/wtech/
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2016/UPV_0055