UPV_0055 Pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 9:20–10:05 učebna 7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- aplikovat teoretické základy pedagogické diagnostiky a elementární praktické diagnostické dovednosti v praxi;
- na základě nabytých znalostí porozumět a vysvětlit hlavní pojmy z pedagogické diagnostiky;
- provést základní diagnostiku ve výuce;
- použít získané poznatky ve výuce odborných předmětů;
- vytvořit kvalitní didaktický test;
Osnova
  • -Pedagogická diagnostika jako proces
  • (Základní pojmy, typy, úkoly a cíle diagnostiky, zásady a etapy diagnostického procesu, problémy diagnostické práce, diagnostické kompetence.)
  • -Diagnostické metody a techniky(Pozorování, rozhovor, dotazník, test, zkouška, anamnéza, studium pedagogické dokumentace, speciální diagnostické metody.)
  • -Konkrétní pedagogická diagnostika(Diagnostika školní zdatnosti, tvorba a využití nestandardizovaného didaktického testu, diagnostika odborné způsobilosti, psychické způsobilosti, speciálních dovedností, profesní orientace, školní třídy, rodinného prostředí, autodiagnostika učitele.)
Literatura
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 80-85467-06-2. info
Výukové metody
Přednáška, studium odborné literatury.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem. Požadavky ke kolokviu: ověření základních znalostí testem a ověření praktických dovedností vypracováním didaktického testu podle instrukcí zadaných vyučujícím.
Informace učitele
Další literatura: Základní: HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. HRABAL, V.; HRABAL, V.(ml). Diagnostika. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha: Karolinum, 2002. KALHOUS,Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc: PdF UP, 1988. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. MOJŽÍŠEK, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. SVOBODA, M. (ed.): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. Doporučená: ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum 2001. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): http://www.ped.muni.cz/wtech/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.