ZS1BP_PPP Profesionální praktikum z pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_PPP/01: každé sudé pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
ZS1BP_PPP/02: každé liché pondělí 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
ZS1BP_PPP/03: každé sudé úterý 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
ZS1BP_PPP/04: každé liché úterý 8:25–11:55 ZŠ Křídlovická, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem cvičení je v návaznosti na předměty Osobnostní a sociální výchova, Komunikativní dovednosti a Pedagogická diagnostika umožnit studentům realizaci vlastních pedagogických pokusů, během nichž by své teoretické poznatky převáděli do praxe, a tím se sami prakticky přesvědčili o svých schopnostech navázat kontakt s žáky, komunikovat s nimi, klást otázky a získat jejich zájem. Studenti si budou vzájemně hospitovat ve vyučování. Praktickým pokusům studentů budou předcházet hospitace v hodinách učitelů fakultních škol. Po absolvování předmětu bude student schopen odborně zaznamenat sledovanou hodinu, kultivovaně a zodpovědně zhodnotit výkon sledovaných učitelů a kolegů, připravit vlastní výstup, provádět sebehodnocení svých odučených pokusů, svá hodnocení zdůvodnit.
Osnova
  • Osobnost učitele, dobrý učitel, jak se stát dobrým učitelem. - Autokratický, demokratický, liberální učitel. - Učební styly. - Asertivita, agresivita, submisivita. Asertivní učitel. - Hospitace v hodinách u učitelů fakultních škol. - Analýza zhlédnutých hodin. - Výstupy studentů, videozáznam, bezprostřední hodnocení kolegy, učitelem, sebehodnocení. - Analýza záznamu výstupů studenta.
Literatura
  • Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. >
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
  • ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno: PdF MU, 2004, 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 147 s. ISBN 80-7178-167-3. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • Cvičení z pedagogické praxe. Edited by Eva Vyskočilová. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 94 s. info
Výukové metody
seminář, zápočet, teoretická příprava, komparace, samostatná práce, přímé pozorování, praktická práce s dětmi, reflexe
Metody hodnocení
příprava výstupu, realizace výstupu, písemná reflexe na zhlédnuté výstupy i své vlastní
Informace učitele
Kapitoly ze sociální a pedagogické komunikace :teoretická minima a praktické náměty. Edited by Tomáš Svatoš. Vyd. 2., upr. Hradec Králové : Gaudeamus, 2006,. 175 s. ISBN 8070411767. > Pavlovská, Marie. Řešení problémových situací ve škole pomocí metod tvořivé dramatiky. Brno : PdF MU, 2004,. 144 s. MSD. ISBN 80-86633-24-1. > Náhradní obsah: VYSKOČILOVÁ, E.; HERMOCHOVÁ, S. Cvičení z pedagogické praxe iii. Praha: UK, 1992 > Kasíková, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997,. 147 s. : i. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-167-3. > Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1995,. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3. > Valenta, Josef. Učit se být :témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003,. 95 s. ISBN 8086106101.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.