Bi2MP_PESD Pěstitelství s didaktikou

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící)
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Ševčíková
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Ševčíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_PESD/01: Út 11:10–12:50 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Bi2MP_PESD/02: St 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, K. Ševčíková
Předpoklady
Studenti jsou povinni zkontrolovat si platnost očkování proti tetanu, nosit vhodné oblečení a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty v jarním i podzimním semestru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
Navrhnout osevní plán kombinovaného záhonu realizovatelný se žáky 2. stupně ZŠ.
Provádět a organizovat péči o kombinovaný záhon se žáky 2. stupně ZŠ.
Poznat a uživatelky třídit zeleninu, ovocné rostliny a polní plodiny.
Poznávat a ošetřovat vybrané pokojové rostliny v průběhu jarních a letních měsíců.
Provádět fenologická pozorování v průběhu jarních a letních měsíců.
Poznat, uživatelsky třídit a znát význam léčivých a plevelných rostlin.
Osnova
  • 1. Fenologické pozorování v průběhu jarních a letních měsíců. 2. Zelenina - poznávání, třídění, nároky na pěstování. 3. Praktické dovednosti - výsev, příprava záhonů. 4. Praktické dovednosti - předpěstovávání, pikýrování. 5. Jarní okrasné rostliny, morfologie rostlin. 6. Praktické dovednosti - jarní úprava a příprava záhonu, výsev a výsadba do volné půdy. 7. Ovoce a ovocné dřeviny - poznávání, třídění, nároky na péči. 8. Polní plodiny - poznávání, třídění, nároky na pěstování. 9. Léčivé rostliny, bylinky, koření - poznávání, třídění, nároky na pěstování. 10. Plevelné rostliny - poznávání, třídění, nároky na pěstování. 11. Praktické dovednosti - péče o kombinovaný záhon - výsev a výsadba do volné půdy. 12. Praktické dovednosti - péče o kombinovaný záhon - výsev a výsadba do volné půdy. 13. Praktické dovednosti - péče o kombinovaný záhon - výsev a výsadba do volné půdy. 14. Práce s dětmi 2. stupně ZŠ na fakultní zahradě.
Literatura
    povinná literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • Výzkumný ústav pedagogický a Výzkumný ústav pedagogický. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s mentálním postižením. Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. URL info
    doporučená literatura
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
    neurčeno
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
Výukové metody
terénní cvičení na fakultní zahradě, diskuse, skupinový projekt
Metody hodnocení
aktivní účast na cvičení
skupinová seminární práce - kombinovaný záhon
vědomostní a poznávací test - úspěšnost 70%
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.