CJ2MP_JKD2 Kapitoly z didaktiky českého jazyka 2

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:45 učebna 5
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu je úspěšné zakončení předmětu CJ2MP_JDC1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu by student měl být schopen: - vyložit didaktiku slohového vyučování na základní škole, - vyložit cíle, metody a požadované kompetence, - zvolit vhodné metody a formy práce ve slohovém vyučování, - sestavit přípravu na vyučovací hodinu.
Osnova
  • 1. Obsah vyučování slohu na základní škole. 2. Metody a formy výuky slohu, organizace vyučovací hodiny. 3. Typy hodin slohového vyučování. 4. Příprava hodiny slohového vyučování. 5. Motivace, zpětná vazba. 6. Doplňující materiály: texty k procvičování stylizačních dovedností, texty k vyvození učiva, didaktické hry. 7. Témata slohových cvičení, témata slohových prací. 8. Oprava nedostatků v písemných a ústních projevech žáků. 9. Vyučování jednotlivým tematickým celkům - výstupy student a jejich rozbor. 10. Srovnání různých typů učebnic, diskuse o jejich koncepci. 11. Výuka je doplněna průběžnou a souvislou pedagogickou praxí.
Literatura
  • Cesty k tvořivé škole : sborník příspěvků z konference konané k 50. výročí založení Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity : Brno 13.-14. listopadu 1996. Edited by Ivan Němec - Rudolf Šrámek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 596 s. ISBN 8021019387. info
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, 264 s. ISBN 80-85937-47-6. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Výukové metody
Metody výuky: přednáška. Učitel kombinuje diskusi a profesionální výklad.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem - písemná prověrka. Předpokladem pro získání zápočtu je zvládnutí látky zahrnuté v osnově předmětu, které bude ověřeno testem v zápočtovém týdnu. Test obsahuje přibližně 20 krátkých úkolů, pro získání zápočtu musí student zvládnout 80 % z nich. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy přednáška probíhá, ve studijních materiálech předmětu v IS, složka Učební materiály.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět bude realizován při minimálním počtu 10 zapsaných studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.