SP4MP_RKD1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností 1

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_RKD1/01: Po 9:20–12:50 učebna 35, P. Kopečný
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá teoretické znalosti z oblasti poradenství, diagnostiky a terapie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti; má prohloubené znalosti o intervenci u neurogenních poruch komunikace, dysartrie vývojové i dysartrie získané, afázie. Student má prohloubené znalosti pojmů a metod z oblasti vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; umí získané vědomosti použít při edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Základní pojmy: logopedická intervence, tři úrovně logopedické intervence (diagnostika, terapie, prevence); terapie afázie, dysartrie; terapeutické strategie; vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností.
Literatura
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer. x, 477. ISBN 9783437483516. 2012. info
  • FRANKE, Ulrike. Arbeitsbuch Aphasie. 7., bearb. Aufl. München: Urban & Fischer. xiii, 202. ISBN 9783437444661. 2011. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. 2011. info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 9788073673161. 2007. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Terapie v logopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 116 s. ISBN 9788021044630. 2007. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. 2006. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 182 s. ISBN 8024410885. 2005. info
  • KAHN, Alice. Craniofacial anomalies : a beginner's guide for speech-language pathologists. New York: Delmar Cengage Learning. ix, 284. ISBN 9781565939875. 2000. info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Vyd. 1. V Praze: Triton. 229 s. ISBN 8085875381. 1997. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. 1990. info
Výukové metody
konzultace, diskuse ve třídě, domácí příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné dosáhnout minimálně 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.