PdF:SP4RC_SP1b Specializace 1b psychopedie - Informace o předmětu
SP4RC_SP1b Specializace 1b psychopedie
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petra Odehnalová (přednášející)
Mgr. Daniela Cincibus Vacková (pomocník)
Mgr. Ivana Kupčíková, DiS. (pomocník)
Bc. Dana Peňázová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 3. 3. 7:30–14:40 učebna 1, So 18. 3. 7:30–14:40 učebna 1, Pá 21. 4. 7:30–14:40 učebna 50, So 13. 5. 7:30–14:40 učebna 50, Pá 19. 5. 7:30–14:40 učebna 50
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíli oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíli je charakteristika jednotlivých stupňů MP, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálněpedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu.
Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě - Osnova
- Psychopedie.
- Pojem, předmět, cíle předmětu.
- Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
- Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
- Downův syndrom.
- Demence.
- Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
- Klasifikace MR dle WHO.
- Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
- Systém vzdělávání.
- Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
- Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
- Terapie.
- Literatura
- FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
- ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
- VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
- VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
- VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
- BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
- PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008, 222 s. ISBN 9788024615653. info
- LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 248 s. ISBN 9788024420714. info
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. info
- BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. info
- MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 295 stran. ISBN 8024410753. info
- Výukové metody
- Výukovými metodami jsou konzultace, práce ve skupině.
- Metody hodnocení
- Písemný test, minimum je 70%, anotace prostudované literatury ke zkoušce.
- Informace učitele
- Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Specializace 1 - možnost výběru mezi 1a a 1b.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SP4RC_SP1b