SP_KOA1 Alternativní komunikace 1 L, S, P, So

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP_KOA1/01: Út 8:25–10:05 učebna 52, B. Chleboradová
Předpoklady
předmět je primárně určen studentům speciální pedagogiky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 56 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu se student bude -orientovat v terminologii vztahující se k problematice alternativní a augmentativní komunikace -ovládat principy komunikace pomocí piktogramů, systému VOKS -ovládat základní znakovou zásobu systému Znak do řeči -ozřejmí si principy výběru systému AAK pro osobu s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Komunikace - verbální, neverbální. Komunikační proces. Alternativní a augmentativní komunikace. Statické systémy, dynamické systémy. Výběr a aplikace systémů AAK. Základní znaková zásoba systému Znak do řeči.
Literatura
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2000, 109 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996, 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace odborníků z oboru, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požadavky budou sděleny při zahájení výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.