PdF:SP_PRC Praktické činnosti pro speciál - Informace o předmětu
SP_PRC Praktické činnosti pro speciální pedagogy
Pedagogická fakultajaro 2017
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_PRC/01: Po 14:50–16:30 učebna 47, P. Vybíral
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- předmět má 54 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Po ukončení předmětu by student měl být schopen využít znalosti z oblasti použití a zpracování technických a přírodních materiálů – papír, přírodniny, textil, kovy, dřevo, plasty, textil apod. s využitím pracovních pomůcek a nástrojů. Dále využít ve školské praxi práci se stavebnicemi zahrnující v RVP okruh montážní a demontážní práce, znalosti týkající se provozu a údržby domácnosti a aplikovat vědomosti z oblasti elektrotechniky. Tyto informace pak umět použít ke správné volbě technik a metod při zhotovení výrobků v kontextu s RVP ZV LMP vzdělávacího oboru Člověk a svět práce.
- Osnova
- 1.Práce s přírodními materiály - přehled přírodních materiálů, sezónní sběr a jeho využití podle různých ročních období - plody, kůra, listy, stonky,sláma apod., pracovní pomůcky a nástroje,pracovní operace a postupy, lidové zvyky, tradice a řemesla. 2.Práce s technickými materiály - přehled technických materiálů - vlastnosti, užití v praxi (dřevo, kov, plasty, drát, textil apod.), nářadí a nástroje pro ruční opracování, jednoduché pracovní operace a postupy, řemesla a tradice. 3. Práce s papírem - přehled papírenských materiálů - vlastnosti, výroba, užití v praxi(papír, karton, lepenka apod., techniky práce s papírem (skládání, lepení, modelování, vystřihování, výtvarné techniky apod). 4. Montážní a demontážní práce - konstrukční a elektrotechnické stavebnice, sestavování a demontáž modelů, práce s návodem, předlohou, plánem, schématem, výroba a rozvod elektrické energie, ochrana životního prostředí, perspektivní energetické zdroje, jednoduchý elektrický obvod, veličiny a jednotky, elektrotechnická schémata, elektrické spotřebiče). 5. Provoz a údržba domácnosti - finance a provoz(rozpočet, příjmy, výdaje, platby, energie), údržba v domácnosti(drobné opravy v domácnosti, údržba bytového zařízení,elektrické spotřebiče, bezpečnost provozu, nebezpečí úrazu elektrickým proudem apod).
- Literatura
- • KOCIÁNOVÁ, Ludmila. Praktické činnosti pro 1.-5. ročník základních škol. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. 167 s. ISBN 80-7168-441-4.
- • ŠKÁRA, Ivan a Vít HRABINA. Materiály a technologie : plasty [Škára, 1997]. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1997. 31 s
- • UHŘÍČKOVÁ, Alena a Zdena MALÍKOVÁ. Kouzlo zapomenutého :práce s přírodními materiály. 2. vyd. Brno: Rezekvítek, 2001. 57 s., [4]. ISBN 80-902954-2-8.
- • TKOTZ, Klaus. Příručka pro elektrotechnika. Translated by Jiří Handlíř. Vyd. 1. Praha: Europa-Sobotáles, 2002. 560 s. ISBN 80-86706-00-1.
- • VONDROVÁ, P. Tvoříme z přírodních materiálů. Brno: Computer Press, 2006. • Školský zákon 561/2004 Sb.
- • STIBOR, Karel. Drobná domácí údržba. In Friedmann, Z.: Technické předměty na ZŠ. Uč. texty pro posl. PdF MU. 1. vyd. Brno: MU Brno, 1997. s. 30-54. ISBN 80-210-1663-9
- • MOŠNA, František. Práce s technickými materiály : praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol (Variant.) : Praktické činnosti pro 6.-9. ročník základních škol : práce s technickými materiály
- Výukové metody
- praktická cvičení
- Metody hodnocení
- Výstupy ze cvičení korespondující se sylabem předmětu a semestrální práce v rozsahu dané problematiky ve formě "Tématických námětů pro žáky"
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (jaro 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2017/SP_PRC