SZ6010 Základy pedagogicko-psychologické diagnostiky

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět navazuje na předmět výzkum v pedagogické praxi, předpokládá jeho absolvování.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu student: • vysvětlí základní přístupy diagnostikování u žáka a studenta, ve třídě (či skupině dětí) a na škole, především se zaměřením na individuální aspekty vzdělávacího procesu;
• dokáže interpretovat výsledky psychologického či speciálně pedagogického vyšetření;
• formuluje cíl jednoduchého diagnostického postupu, zvolí vhodný screeningový diagnostický nástroj;
• využívá ve školní praxi běžně dostupná data o žákovi, případně dosbírá dílčí potřebná data, analyzuje je základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni.
Osnova
  • Seminář č. 1 – 2 (vyučuje pedagog a psycholog v tandemu);
  • •Základní pojmy diagnostiky (diagnostika, diagnóza, semiformální diagnóza ve škole). Využití diagnostiky v různých školních kontextech a její cíle. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Standardy pro užívání diagnostických metod. Diagnostický postup. Diagnostická rozvaha, diagnostická hypotéza, diagnostická opatření. Strategie a postupy pedagogické diagnostiky. Práce s posudky. Systém poradenství ve školství;
  • Seminář č. 3 (vyučuje psycholog);
  • •Diagnostika kognitivních předpokladů a práce s jejími výsledky;
  • •Diagnostika nonkognitivních charakteristik ovlivňujících školní výkon;
  • •Dotazníky zaměřené na poznání (screening) některých aspektů osobnosti: životní spokojenost, zvládání stresu, motivace k výkonu, styly učení, sebepojetí školní úspěšnosti;
  • Seminář č. 4 (vyučuje pedagog);
  • •Anamnéza;
  • •Pozorování ve výuce a ve školních situacích: typy pozorování jejich využití; pozorovací systémy, archy, chyby při pozorování;
  • Seminář č. 5. (vyučuje psycholog);
  • •Analýza učebních produktů: strukturované (pojmové mapy, skici, diagramy, tabulky, plány), kreativní (plakát, film, obraz, malba, texty), presenativní, orientované na jednání (přednáška, rolová hra, výstava, promítání, modely);
  • •Analýza produktů činnosti – tematické kresby, sešity, slohové práce apod.;
  • •Projektivní techniky – dynamická kresba, rozbor písemného projevu, nedokončené věty;
  • Seminář č. 6 (vyučuje pedagog);
  • •Rozhovor s žákem;
  • •Didaktický test: konstrukce, hodnocení. Práce s výsledky (individuální specifičnost);
  • •Analýza pedagogické dokumentace jako východisko pro diagnostickou úvahu o žákovi i evaluaci případných intervenčních zásahů.
Literatura
    povinná literatura
  • Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava: Práca.
  • AERA, APA, NCME. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování (APA).
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
  • CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
    doporučená literatura
  • Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika – měření v psychologii. Praha: Portál.
  • Kasáčová, B., Cabanová, M. et al. (2013). Pedagogická diagnostika v teórii a aplikáciách. Banská Bystrica: Belianum.
  • Vališová, A., & Kasíková, H., et al. (2010). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.
  • Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB.
  • Kubiszyn, T., & Borich, G. D. (2015). Educational testing and measurement: Classroom application and practice. Hoboken: John Wiley & Sons.
  • Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. Brno: MSD.
  • MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 207 s. ISBN 9788073673260. info
  • HRABAL, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 199 stran. ISBN 8024603195. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Vyd. 2., upr. Jinočany: H & H, 1993, 121 s. ISBN 8085467062. info
Výukové metody
Seminář
Metody hodnocení
Kritéria pro udělení zápočtu: aktivní účast ve výuce (5 bodů), příprava na výuku, zejména četba (5 bodů), 2 cvičení (každé 10 bodů), znalostní test (5 bodů).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.