UPVK_0056 Seminář z didaktiky praktického vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/.8. 10 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
UPVK_0056/01: So 25. 2. 17:35–20:10 učebna 7, So 11. 3. 15:45–17:25 Dětské centrum, 17:35–20:10 učebna 4, So 25. 3. 14:50–16:30 učebna 4, K. Šmejkalová
UPVK_0056/02: So 25. 2. 7:30–9:10 Dětské centrum, 17:35–20:10 učebna 4, So 11. 3. 17:35–20:10 Dětské centrum, So 25. 3. 14:50–16:30 učebna 7, P. Pecina
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 13 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základů didaktické analýzy učiva, získání základních dovedností v projektování výuky při přípravě školních vzdělávacích programů, zejména v odborné složce výuky technických oborů. Příprava studentů na náslechy v praktickém vyučování (odborném výcviku) na školách – analyzovat situace ve třídě (skupině) a pracovat s přípravou na vyučovací jednotku. Na konci kurzu bude student schopen: - Stanovit konkrétní výukové cíle svého oboru. - Provést didaktickou analýzu učiva a stanovit obsah výuky odborného výcviku. - Aplikovat výukové metody, formy a prostředky na výuku odborného výcviku. - Vypracovat konkrétní písemnou přípravu na výuku odborného výcviku.
Osnova
  • Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2011-2013) > CZ.1.07/2.2.00/15.0205 "Inovace akreditovaného bakalářského studijního oboru Učitelství praktického vyučování".
  • 1. Formulace dlouhodobých a krátkodobých pedagogických cílů v odborném výcviku podle míry obecnosti, stupně vzdělání a obsahového zaměření. 2.Vazby mezi vzdělávacími cíli a standardy. 3.Didaktická analýza učiva praktického vyučování a vybraných odborných předmětů technických oborů v jednotlivých tématech. 4. Volba vyukových metod, forem a prostředků ve výuce odborného výcviku. 5. Projekt výuky praktického vyučování, včetně přípravy na vyučovací jednotku. 6.Analyza modelové situace ve třídě v jednotlivých fázích výuky.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
Výukové metody
Výklad,rozhovor, dialog,prezentace studentů.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K udělení zápočtu studenti vypracují projekt výuky odborného výcviku svého oboru podle pokynů vyučujícího.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět se vnitřně dělí na seminární skupiny pro zaměření Technické obory, Obchod a služby, Zdravotnické obory a Dopravní služby.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.