PdF:AJ3204 Akademické psaní - Informace o předmětu
AJ3204 Akademické psaní
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Radek Vogel, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ3204/Kombi01: Pá 16. 2. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 2. 3. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 16. 3. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 6. 4. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 20. 4. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 4. 5. 11:10–12:50 učebna 11, R. Vogel
AJ3204/Kombi02: Pá 23. 2. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 9. 3. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 23. 3. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 13. 4. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 27. 4. 11:10–12:50 učebna 11, Pá 11. 5. 11:10–12:50 učebna 11, R. Vogel
AJ3204/Prez01: Po 7:30–9:10 učebna 53, R. Vogel - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- At the end of the course, the student should be able to:
use the linguistic devices characteristic of the style of science adequately;
distinguish and choose relevant research methods and procedures, describe them and use them in their own work;
know the lexical and syntactic means related to analysis, comparison, classification, quantification, summary, conclusion, etc.;
write a formally appropriate academic text on one of the topics related to the courses in the Master´s programme (including an abstract, a list of references and visuals);
transfer the knowledge into teaching writing in English lessons and work with relevant academic genres. - Osnova
- 1. Basic features of the style of science - a review.
- 2. Formality, impersonality, explicitness and objectivity of academic texts.
- 3. Connectors and other cohesive devices.
- 4. Formal and abstract verbs.
- 5. Nominalisation, multi-word terms.
- 6. Qualifying expressions. Adjectives and adverbials in the style of science. Quantifiers.
- 7. Syntactic devices: relative and adverbial clauses, non-finite constructions.
- 8. Methods of research and science (induction, deduction, analysis, synthesis, comparison, observation, description, experiment, etc.).
- 9. Formulation of an argument; discussion, confrontation with sources.
- 10. Classification, summary, conclusion.
- 11. Quotation and paraphrase, compiling a list of references. Footnotes/endnotes.
- 12. Visual devices in academic texts (graphs, charts, diagrams, tables).
- Literatura
- povinná literatura
- HAMP-LYONS, Liz a Ben HEASLEY. Study writing : a course in writing skills for academic purposes. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2006, 213 s. ISBN 9780521534963. info
- URBANOVÁ, Ludmila a Andrew OAKLAND. Úvod do anglické stylistiky. 1. vydání. Brno: Barrister & Principal, 2002, 145 stran. ISBN 8086598330. info
- doporučená literatura
- HYLAND, Ken. English for academic purposes : an advanced resource book. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2006, xvi, 340. ISBN 0415358698. info
- MCCARTHY, Michael a Felicity O'DELL. Academic vocabulary in use. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2008, 176 stran. ISBN 9780521689397. info
- MACPHERSON, Robin. Základy anglické stylistiky. Praha: Academia, 1997, 239 s. ISBN 8301118644. info
- Výukové metody
- Teaching methods:
explanation and discussion in seminars;
observation of selected phenomena during teaching practice;
assignment of several writing tasks;
home study and practice. - Metody hodnocení
- Completion prerequisites:
- attendance - minimum 80%;
- active participation in seminars;
- seminar essay - a piece of academic text, due on May 28, 2018. Pass mark: 70%. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2636
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/AJ3204