NJ_G600 Textová lingvistika

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 1 za k). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_G600/01: St 13:00–13:45 učebna 67, T. Káňa
NJ_G600/02: Pá 23. 2. 15:45–17:25 učebna 56, Pá 9. 3. 15:45–17:25 učebna 55, Pá 23. 3. 15:45–17:25 učebna 56, Pá 13. 4. 15:45–17:25 učebna 55, Pá 27. 4. 15:45–17:25 učebna 55, Pá 11. 5. 15:45–17:25 učebna 55, T. Káňa
Předpoklady
Durchschnittliche Kenntnisse vom Sprachsystem und Funktionieren der Sprache.
Průměrné znalosti o fungování jazyka a jazykovém systému.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Das Hauptziel des Kurses ist, die Teilnehmer/-innen mit den neuesten Hauptrichtungen und Forschungsergebnissen der Textlinguistik bekannt zu machen. Weiterhin erwerben sie: Grundkenntnisse in der linguistischen Textanalyse; Wissen über die Bedeutung der Textanalyse für den Fremdsprachenunterricht, die Fähigkeit ihrer Anwendung in Fremdsprachenkursen.
Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty a studentky s hlavními proudy a nejdůležitějšími výsledky oboru textová lingvistika. Dále získají základní znalosti o textové analýze; povědomí o důležitosti analýzy textu pro výuku cizích jazyků, jakož i schopnost smysluplného nasazení analýzy textu v kurzech cizích jazyků.
Výstupy z učení
Studenti a studentky budou po absolvování předmětu schopni:
- definovat text a odlišit ho od "netextu";
- rozpoznat jednotlivé druhy textů a určit a jejich hlavní rysy;
- podrobně popsat struktury textů relevantních pro DaF;
- zprostředkovat základní body textové lingvistiky žákům a studentům;
Osnova
  • - Abgrenzung der Textlinguistik in der Philologie
  • - Definition des Textes
  • - Abgrenzung eines Textes von einem "Nicht-Text"
  • - textuelle Kohäsion und Kohärenz
  • - Intentionalität, Informativität und Akzeptabilität als Kriterien von Textualität,
  • - Transtextuelle Strukturen
Literatura
    povinná literatura
  • FANDRYCH, Christian a Maria THURMAIR. Textsorten im Deutschen : linguistische Analysen aus sprachdidaktischer Sicht. Tübingen: Stauffenburg Verlag, 2011, 379 stran. ISBN 9783860571958. info
  • ENGEL, Ulrich. Deutsche Grammatik. 2. veb. Aufl. Heidelberg: Julius Groos Verlag, 1988, 888 s. ISBN 3-87276-600-7. info
    doporučená literatura
  • Text-Arbeiten : Textsorten im fremd- und muttersprachlichen Unterricht an Schule und Hochschule. Edited by Kirsten Adamzik - Wolf-Dieter Krause. Tübingen: Gunter Narr, 2005, vi, 247. ISBN 3823361554. info
  • BRINKER, Klaus. Linguistische Textanalyse : eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. 5., durchgesehene und erg. A. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2001, 168 s. ISBN 3503049959. info
  • COSERIU, Eugenio. Textlinguistik : eine Einführung. Edited by Jörn Albrecht. 3., überarb. und erweit. Au. Tübingen: Francke Verlag, 1994, xv, 252. ISBN 3825218082. info
  • BEAUGRANDE, Robert-Alain. Einfuhrung in die Textlinguistik. Tubingen: Niemeyer, 1981, 290 s. ISBN 3-484-22028-7. info
Výukové metody
Přednáška, semináře; diskuse o analýze textů
Metody hodnocení
Beschreibung einer Textsorte; eine komplexe Textanalyse eines ausgewählten Textes
Popis jednoho textového druhu; komplexní analýza samostatně zvoleného textu
Vyučovací jazyk
Němčina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Kombinované studium má výuku v pátek, prezenční od pondělí do čtvrtka..
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, jaro 2020.