SP4BP_SYPR Specializace: L, S Symptomatické poruchy řeči

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_SYPR/01: Po 7:30–11:00 učebna 37, P. Kopečný
Předpoklady
Absolvování předmětů SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student/ka ovládat problematiku symptomatických poruch řeči, jejich etiologické modely a klasifikaci; student/ka bude prakticky seznamován/a s projevy narušené komunikační schopnosti osob s jednotlivými druhy zdravotního postižení s ohledem na všechny jazykové roviny; dále bude student/ka prostřednictvím pomůcek a pracovních listů aktivně zapojen/a do výuky, a tak bude rozšiřovat své kompetence v rámci orientace v logopedické intervenci u osob s různými druhy zdravotního postižení.
Osnova
  • Vývoj řeči, symptomatické poruchy řeči, modely vzniku SPŘ, klasifikace. Jedinci s poruchami hybnosti, psychomotorický vývoj dítěte, mozková obrna. Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou, logopedická intervence, moderní terapie na základě reflexnosti. Osoby s těžkým sluchovým postižením, specifika logopedické intervence. Osoby s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence. SPŘ u osob s mentálním postižením, faktory ovlivňující vývoj řeči u dětí s mentálním postižením. Specifika logopedické intervence u osob s mentálním postižením. SPŘ u osob s kombinovaným postižením; AD(H)D, epilepsie, poruchy chování. Logopedická intervence u dospělých osob se SPŘ.
Literatura
    povinná literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
    doporučená literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. info
  • ČECHOVÁ, Zuzana. Symptomatické poruchy řeči u sluchově postižených dětí. Edited by Jiřina Klenková. 1999, 89 s. info
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Vyd. 1. Brno: MSD, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5.
  • SOLOVSKÁ, Vendula. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 191 stran. ISBN 9788026203698. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
    neurčeno
  • GIEL, Barbara. Sprach- und Kommunikationsförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : ein Ratgeber für Eltern, pädagogische Fachkräfte, Therapeuten und Ärzte. 1. Auflage. Idstein: Schulz-Kirchner Verlag, 2012, 80 stran. ISBN 9783824808762. info
  • KANNENGIESER, Simone. Sprachentwicklungsstörungen : Grundlagen, Diagnostik und Therapie. 2., aktualisierte und erweit. München: Elsevier, Urban & Fischer, 2012, x, 477. ISBN 9783437483516. info
  • KAISER-MANTEL, Hildegard. Unterstützte Kommunikation in der Sprachtherapie : Bausteine für die Arbeit mit Kindern und Jugendlichen. Basel: Ernst Reinhardt Verlag, 2012, 156 stran. ISBN 9783497022632. info
  • WILKEN, Etta. Sprachförderung bei Kindern mit Down-Syndrom : mit ausführlicher Darstellung des GuK-Systems. 11. Auflage. Suttgart: Verlag W. Kohlhammer, 2010, 213 stran. ISBN 9783170212930. info
Výukové metody
seminář, diskuze, domácí příprava
Metody hodnocení
seminární práce; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné dosáhnout minimálně 75 % správných odpovědí)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.