PdF:SPDRA_ISPD Inc.. Spe. Eduk. - Informace o předmětu
SPDRA_ISPD Inclusive Special Education
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 20/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, D-SPD) (2)
- Cíle předmětu
- The goal is to further deepen and gain new knowledge about issues of integration and inclusion in the current educational system in the CR and its comparison with selected educational systems in other countries. Furthermore, further deepening of theoretical knowledge and practical skills necessary for successful organization of the environment and in the classroom integrating pupils with special educational needs. At the end of this course the student will be able to navigate well in a special issue of integrative pedagogy. It can characterize the individual ISE. It can suggest special pedagogical approaches for pupils with special educational needs.
- Osnova
- BACIC TOPICS Integration, inclusion. Development of care of handicapped and history of Special Education. Current concept of special education and its position in system of scientific disciplines. Basic categories and methods of Special Education. SPECIALIZED TOPICS: Comprehensive system in the care of People with handicaps in the Czech Republic. Comparison to foreign countries. Therapies. Opportunities. Legislation. Survey of special institutions for upbringing and educating of people with various handicaps. Prevention, counselling.
- Literatura
- Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2006. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
- VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- Výukové metody
- Individual bookwork.
- Metody hodnocení
- Additional requirements for testing Process one question on general questions integrative Special Education Process one question from the line of specialization with regard to age group and type of disability - about 10 - 15 pages(A4).
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Návrh témat disertačních prací • Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém • Podmínky integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v základní škole • Úkoly komprehensivní rehabilitace v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • Transformace pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR • Přípravné třídy jako jedna z forem pedagogické intervence u dětí z jiného sociokulturního etnika Literatura BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 80-2103613-3 ČERNÁ, M. Kapitoly z psychopedie. Praha: UK, 1995 ČERNÁ, M. Lehké mozkové dysfunkce. Praha: Karolinum, 1995 HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Kapitoly z integravtivní pedagogiky pro učitelky mateřských škol. Praha: IPPP, 2001. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: Trion, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1996. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000 JESENSKÝ, J. Uvedení do rehabilitace zdravotně postižených. Praha: UK, 1995. JESENSKÝ, J. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: UK, 1995. JESENSKÝ, J. Prostor pro integraci. Praha: Comenia Consult, 1993. JESENSKÝ, J. (ed.) Integrace ve znamení doby. Praha: 1997. JEŽKOVÁ, V. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: UK, 1996. ISBN: 80-7184-078-5. KAPROVÁ, Z. O problémech žáků s poruchami učení a cestách k jejich řešení. Praha: Tech-Market, 2000. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1996. 85931-75-3. KYSUČAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. ISBN: 80-7183-225-1. MATĚJČEK, Z. LANGMEIER, J. Počátky našeho duševního života. Praha: Avicenum, 1985. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998 MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží. Praha. Portál, 1996 MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1996. MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999 KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOMÁRIK, E. Pedagogika emocionálne a sociálne narušených. Bratislava: UK, 1998 KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-41-9. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno, Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KRAHULCOVÁ-ŽATKOVÁ, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Praha: Karolinum, 1994 Kurs integrace dětí se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MEDLENER, I., ŘEHŮŘEK, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném a předškolním věku. Brno: Paido, 2004, 126 s. ISBN 80-7315-063-8. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-20-6. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000. MÜLLER, O. (ed.) Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0231-9. MÜHLPACHR, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2000. MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno: MU, 2004. ISBN 80-2103345-2. MÜHLPACHR, P. Sociální práce. Brno: MU, 2004, 100 s. ISBN 80-210-3323-1. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. PILAŘ, J. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na prahu třetího tisíciletí. In: Aktuální otázky vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Mimořádné číslo časopisu Pedagogika. Říjen 2001, Praha: PF UK, s. 3-17. ISSN 3330-3815. PILAŘOVÁ, M. Raný vývoj dítěte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1998. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. (ed.) Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000, 2001. ISBN: 80-85931-83-4. PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR, 2004, 76 s. ISBN 80-86856-01-1. POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997 Rámcový program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2001. In: HÁJKOVÁ, V., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Kapitoly z integravtivní pedagogiky pro učitelky mateřských škol. Praha: IPPP, 2001, s. 1-30. PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. Sborník odboru speciálního školství. Praha: 1998. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003, 290 s. ISBN 80-244-0646-2. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. ISBN: 80-7183-226-X. SMUTNÁ, J. Děti s vývojovými poruchami učení a co o nich víme. Praha: MŠMT, 1998. SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: ÚIV, 1997. VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: 1992 VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta, 2003. ISBN 80-7320039-2. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-27-3. Vítková, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004, 463 s. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003. ISBN 80-86633-08-X. VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s tělesným postižením. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003, s. 40-57. ISBN 80-86633-07-1. VÍTKOVÁ, M. Edukace žáků s těžkým postižením a s více vadami. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: SMD, 2003, s. 152-174. ISBN 80-86633-07-1. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPDRA_ISPD