SPSPC_SP Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 2. 3. 7:30–14:40 učebna 38
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, přehled speciálních škol a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu student: rozumí základům speciální pedagogiky; chápe a dokáže vysvětlit základní speciálně pedagogické pojmy; dokáže vymezit hlavní rozdíly mezi SPC a PPP; rozumí edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • 1. Speciální pedagogika - uvedení do problematiky oboru, pojem, terminologie, předmět, cíle, interdisciplinární (mezioborové) vztahy, klasifikace oboru, přístupy k osobám s postižením v zahraničí.
    2. Integrace, inkluze - integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pojem, terminologie, formy integrace, možnosti integrace a inkluze v současných podmínkách, legislativní opatření.
    3. Legislativa - školský zákon, vyhlášky
    4. Pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole v České republice - školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP), legislativa. Pozn.:IPPP již neexistuje; sloučeno od 1.7.2011 IPPP, VÚP a NUOV --> nová jedna organizace Národní ústav pro vzdělávání (NÚV)
    5. RVP pro předškolní vzdělávání
    6. RVP pro základní vzdělávání + RVP ZV - LMP
    7. RVP pro obor vzdělání základní škola speciální.
Literatura
    povinná literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010, 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální, 2008; http://www.nuv.cz/file/134
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017; http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vydání. Brno: Paido Brno, 2016, 389 s. ISBN 978-80-7315-255-0. info
  • VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Tauris, 2008. 110 s. ISBN 978-80-87000-25-0. 2008. info
    doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2018; http://www.msmt.cz/file/45304/
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky: Rámcové kompendium oboru. Portál, 2014
  • Inkluzivní pedagogika. Edited by Viktor Lechta, Translated by Tereza Hubáčková. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 463 stran. ISBN 9788026211235. info
  • VALENTA, Milan. Slovník speciální pedagogiky. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 317 stran. ISBN 9788026209379. info
  • Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Edited by Petra Bendová. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 225 stran. ISBN 9788074354229. info
  • Základy speciální pedagogiky nejen pro speciální pedagogy. Edited by Petra Bendová. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015, 225 stran. ISBN 9788074354229. info
  • FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika : edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální : učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014, 299 s. ISBN 978-80-7387-792-7. info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012, 219 s. ISBN 9788073201760. info
  • HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ. Inkluzivní vzdělávání : teorie a praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2010, 217 stran. ISBN 9788024730707. URL info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
    neurčeno
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 146 stran. ISBN 9788026200864. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Druhé vydání. Brno: Paido, 2007, 178 stran. ISBN 9788073151577. info
Výukové metody
Teoretická příprava v oblasti výchovy a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Metody hodnocení
V rámci výuky plní studenti zadané úkoly, které vždy upřesní vyučující. Písemná zkouška - test. Pro úspěšné absolvování nutná 70% úspěšnost
Informace učitele
Interaktivní osonova předmětu Integrativní speciální pedagogika
https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?kod=SP7BP_ISPD;predmet=612719;qurl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2011%2FSP7BP_ISPD%2Findex.qwarp;zpet=%2Fauth%2Fel%2F1441%2Fpodzim2011%2FSP7BP_ISPD%2Findex.qwarp%3Finfo;zpet_text=Zp%C4%9Bt%20do%20Spr%C3%A1vce%20soubor%C5%AF

http://www.ped.muni.cz/wsedu
Studijní opory:
http://www.european-agency.org/
http://www.msmt.cz
http://www.uiv.cz/

Legislativa:
Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (novela 82/2015 Sb.)
Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných - ve znězní dalších předpisů.

Okruhy ke zkoušce ze speciální pedagogiky
1. Pojetí speciální pedagogiky, klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, metody práce, diagnostické a terapeutické metody, interdisciplinární (mezioborové) vztahy
2. Integrace, inkluze, legislativa k inkluzivnímu vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989., terminologie, formy integrace, možnosti integrace a inkluze v současných podmínkách.
3. Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR, školní poradenská pracoviště, specializovaná poradenská zařízení (PPP, SPC, SVP), legislativa.
4. RVP pro předškolní a základní vzdělávání, školský zákon, vyhlášky
5. Speciálněpedagogická diagnostika – charakteristika, předmět, cíle, metody speciální pedagogiky, terminologie, oblasti diagnostiky, pojmy – reedukace, kompenzace, rehabilitace atd.
7. Rodina s dítětem se zdravotním postižením.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.