SPk510 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s tělesným a souběžným postižením více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk510/OS01: So 3. 3. 7:30–14:40 učebna 4, Pá 23. 3. 7:30–14:40 učebna 19a, P. Röderová, D. Zámečníková
Předpoklady
75 % účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl: Porozumět a umět aplikovat poznatky z oboru pedagogika jedinců s více vadami v praxi. Prohloubit si znalosti z oborů oftalmopedie, psychopedie a somatopedie a spojit si je se znalostmi z psychologie, sociologie a medicínských oborů (neurologie, ortopedie, fyzioterapie, psychiatrie, oftalmologie, ORL foniatrie). Očekávané vstupy: Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami
Osnova
  • 1. Edukace jedinců s více vadami - definice, předmět 2. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory 3. Východiska a perspektivy intervence u osob s těžkým postižením v ČR. 4. Cíl, úkoly a principy edukace u osob s těžkým postižením. 5. Proces a metody edukace u osob s těžkým postižením. 6. Materiální a technické prostředky edukace. 7. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 8. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 9. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 10. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 11. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 12. Relaxace a hra. 13. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální . 14. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených. 15. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 16. Speciálně pedagogická diagnostika u osob s těžkým postižením . 17. Specifika edukace u osob s těžkým postižením. 18. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. 19. Metodika výuky na školách pro zrakově postižené(specifika), práce s PC, s rozlišením okruhu jedinců slabozrakých a nevidomých. 20. Charakteristika okruhu jedinců hluchoslepých, specifika edukace, institucionální vzdělávání. 21. Kategorie osob se zrakovým postižením. 22. Systém edukace pro žáky se zrakovým postižením, specifika výuky. 23. Rozvoj zrakového vnímání a vyšetřování zrakových funkcí. 24. Prostorová orientace a samostatný pohyb - předmět speciální péče pro žáky s těžkým zrakovým postižením. 25. Poradenské služby pro osoby se zrakovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie. 3. doplněné a upravené vy. Praha: Parta, 2007, 386 stran. ISBN 9788073200992. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
    doporučená literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 278 stran. ISBN 9788021059306. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
Výukové metody
Konzultace
Metody hodnocení
Písemný test, 30 otázek, 75 % úspěšnost
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace více vad.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.