SPkK54 Intervenční postupy – simulace u jedinců s narušenou komunikační schopností

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPkK54/OS01: Pá 13. 4. 7:30–14:40 učebna 51, So 21. 4. 7:30–14:40 učebna 58, P. Kopečný
Předpoklady
SOUHLAS
Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studentky a studenty s možnostmi a postupy podpory a rozvoje komunikační schopnosti u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností v předškolním a školním věku a také v období adolescence. Studentky a studenti se seznámí se specifiky přístupu k těmto kategoriím a materiály a pomůckami, které lze v této oblasti logopedické intervence využít.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student/ka se bude orientovat v intervenčních a terapeutických přístupech k dětem, žákům a adolescentům s narušenou komunikační schopností • student/ka se bude orientovat v problematice kontaktu a spolupráce s rodiči, zákonnými zástupci, pedagogy a dalšími odborníky v kontextu komplexní podpory dětí, žáků a adolescentů s narušenou komunikační schopností; • student/ka bude schopen/schopna pracovat s pomůckami a materiály využívanými v rámci logopedické intervence.
Osnova
  • • Specifika komunikace a spolupráce s klientem – dítětem, žákem, dospívajícím a adolescentem v rámci logopedické intervence a podpory. Role mezioborové spolupráce. • Komunikace a spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v rámci logopedické intervence a podpory. Možnosti mezioborové spolupráce • Specifika spolupráce se školou a školským zařízením. • Stimulace vývoje řeči a jazykových schopností u dětí rizikových – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Stimulace vývoje řeči a jazykových schopností u dětí s opožděným a narušeným vývojem řeči – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Intervenční přístupy k rozvoji komunikační kompetence u dětí předškolního věku, před zahájením povinné školní docházky – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Intervenční přístupy, logopedická terapie a její specifika u žáků ve školním věku, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem – specifika postupů logopedické intervence, terapeutické materiály. • Spolupráce se školou v rámci logopedické intervence a podpory žáků s narušenou komunikační schopností, metodické vedení. • Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace dětí, žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze • Logopedická terapie a její specifika u žáků v období dospívání a adolescence, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. • Využití metod zprostředkovaného učení v rámci intervenčních přístupů u dětí předškolního věku, školního věku adolescentů. • Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků a adolescentů s narušenou komunikační schopností.
Literatura
    povinná literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • KOPEČNÝ, Petr. Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 210 s. ISBN 978-80-210-7339-5. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
    doporučená literatura
  • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
  • NEUBAUER, Karel. Artikulace a fonologické rozlišování hlásek : jak předcházet rozvoji odchylek výslovnosti u dětí. 1. vyd. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2011, 63 s. ISBN 9788073111182. info
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál, 2011, 190 s. ISBN 9788073679774. info
  • LECHTA, Viktor. Koktavost : integrativní přístup. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2010, 333 s. ISBN 9788073676438. URL info
  • POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 238 stran. ISBN 9788073677732. URL info
  • KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha: Grada, 2008, 203 s. info
  • NEUBAUER, Karel. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 227 stran. ISBN 9788073671594. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • MIKULAJOVÁ, Marína a Iris RAFAJDUSOVÁ. Vývinová dysfázia : špecificky narušený vývin reči. 1. vyd. Bratislava: M. Mikulajová, I. Rafajdusová, 1993, 288 s. ISBN 8090044506. info
Výukové metody
konzultace, diskuze, domácí příprava, studium odborné literatury, seminární práce/prezentace
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.