PdF:SPp222 Specializace: Edukace žáků se - Informace o předmětu
SPp222 Specializace: Edukace žáků se sluchovým postižením 1
Pedagogická fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp222/01: St 9:20–12:50 učebna 56, P. Pitnerová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem je získat teoretické znalosti z oblasti výchovy a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, příp. se sluchovým a dalším přidruženým postižením, od počátku vzdělávání do ukončení přípravy na povolání. Seznámit s možností klasifikace, etiologie a diagnostiky sluchových vad, získat kompetence k diskutování nad možnostmi zařazení dítěte se sluchovým postižením od odpovídajícího vzdělávacího zařízení. Osvojí si vymezení specifik vzdělávání dětí a žáků ve speciálním školství (organizace vyučování, komunikační přístupy, slyšící a neslyšící pedagog apod.). Bude umět diskutovat o možnostech komunikace dětí a žáků se sluchovým postižením a možnosti využití kompenzačních pomůcek při vzdělávání. Bude se orientovat v podmínkách pro inkluzivní vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením, poradenstvím v této oblasti a se strukturou a obsahem individuálního vzdělávacího plánu. Bude se orientovat v aktuálních legislativních předpisech klíčových pro vzdělávání, poskytování poradenských služeb a podpory žákům se sluchovým postižením.
- Osnova
- Terminologická východiska oboru surdopedie, vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, historický vývoj koncepcí vyučování, osobnosti ve světě osob se sluchovým postižením.
- Klasifikace a etiologie sluchového postižení - faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového ústrojí.
- Diagnostika sluchových vad - diagnostika sluchového postižení, objektivní a subjektivní sluchové zkoušky, screeningové vyšetření sluchu, depistáž, raná péče.
- Řeč u jedinců se sluchovým postižením - ontogeneze řeči, stadia vývoje řeči, přípravné období a vlastní vývoj řeči u dítěte se sluchovým postižením ve slyšící a neslyšící rodině, jazykové roviny, individuální logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením.
- Český jazyk v komunikaci neslyšících - mluvená řeč, psaná forma řeči, recepce psaného textu, úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením, využití nových médií a internetu ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.
- Komunikační systémy osob se sluchovým postižením – přehled a popis, legislativní opatření, komunikační přístupy užívané ve vzdělávání.
- Sluchová protetika - individuální sluchová protetika, přístroje a pomůcky pro individuální logopedickou péči a sluchovou výchovu, kompenzační pomůcky a jejich význam, legislativa.
- Systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením - předškolní zařízení, základní školy pro sluchově postižené, OU, SOU, SOŠ, SŠ pro sluchově postižené, možnost studia studentů se sluchovým postižením na VŠ.
- Inkluzivní vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením - podmínky, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC pro sluchově postižené žákům, učitelům běžných škol a rodičům, legislativa.
- Podpůrná opatření žáky pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání.
- Literatura
- povinná literatura
- Barvíková, J. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL.
- Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- doporučená literatura
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
- Výukové metody
- Semináře. Student v průběhu semestru absolvuje průběžné testování (online) a zpracuje seminární práci. Téma a forma budou upřesněny vyučujícím: studium odborného textu, myšlenková mapa, případová studie. Informace budou aktualizovány v Interaktivních osnovách v Informačním systému MU.
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace surdopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SPp222