XFCk01 Praktikum k poznávání přírody

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (přednášející)
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XFCk01/01: Pá 23. 2. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 23. 3. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 20. 4. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 4. 5. 11:10–12:50 učebna 2, M. Bortlíková, I. Frýzová, J. Válek
XFCk01/02: Pá 23. 2. 11:10–12:50 laboratoř 87, Pá 20. 4. 15:45–17:25 laboratoř 87, Pá 27. 4. 11:10–12:50 laboratoř 87, Pá 4. 5. 11:10–12:50 laboratoř 87, M. Bortlíková, I. Frýzová, J. Válek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jedná se předmět, který s využitím aktivizujících metod představuje studentů problematiku témat o přírodě jako zajímavou a podnětnou oblast umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným základem a nejčastějšími miskoncepty vybraných témat a současně s algoheuristickými postupy využívajícími rozmanité výukové metody a didaktické prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o okolním světě.
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné v - kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost.
- Vézt děti k aktivnímu poznávání přírody a přírodnin v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k životnímu prostředí.
Osnova
  • Obsah předmětu:
  • 1. Metoda pozorování jako cesta k poznávání světa
  • 2. Příroda v zimě (adaptace organismů na zimní období)
  • 3. Bezobratlí živočichové (v pohádkách a v reálném světě)
  • 4. Obratlovci (v pohádkách a v reálném světě)
  • 5. Živý živočich v mateřské škole
  • 6. Rostliny bezpečné a nebezpečné
  • 7. Minerály a horniny – zkoumání jejich vlastností
  • 8. Hračky a fyzikální zákony
  • 9. Voda ve všech podobách
  • 10. Magnetismus - vlastnosti a využití
  • 11. Kuchyně jako chemická laboratoř
  • 12. Nebezpečné chemické látky v domácnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • Bennet J.,Smith R. (1996). Nápady pro přírodovědu : soubor praktických námětů a zábavných činností pro vyučování prvouky a přírodovědy na 1. stupni základních škol. 1. vyd. Praha: Portál. 127 s. ISBN 8071781126.
  • Frýzová I. (2014). Využití didaktické metody pozorování v předškolním vzdělávání. In Syslová Zora, Rodová Veronika. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita. s. 116-123, 8 s. ISBN 978-80-210-7370-8.
  • Mareš S.,Cemerková Golová P.,Burdová E. (2014). Dobrodružství v zahradě : [rozvoj čtenářské, matematické, přírodovědné a sociální gramotnosti na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe. [95] s. ISBN 9788074960994.
  • Jančaříková K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. 148 s. ISBN 9788086307954.
Výukové metody
praktická cvičení
Metody hodnocení
veřejná prezentace seminární práce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.