ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Monika Bortlíková (cvičící)
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BK_IVZ2/01: Pá 23. 2. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 9. 3. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 16. 3. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 23. 3. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 6. 4. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 27. 4. 15:45–17:25 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
ZS1BK_IVZ2/02: Pá 2. 3. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 9. 3. 11:10–12:50 učebna 2, Pá 16. 3. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 23. 3. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 6. 4. 15:45–17:25 učebna 2, Pá 27. 4. 15:45–17:25 učebna 2, M. Bortlíková, T. Češková, I. Frýzová
Předpoklady
ZS1BK_IVZ1 Integrovaný vědní základ I
ZS1BK_IVZ1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je získání a sjednocení odborného vědeckého základu nutného pro výuku předmětů o přírodě a společnosti.
Na závěr tohoto předmětu by studenti měli rozumět problematice meteorologie, biogeografie a projevům živých organismů z hlediska biologického i chemického (porozumět souvislostem mezi chemickými vlastnostmi látek a specifickými funkcemi základních přírodních složek krajinné sféry, které jsou předpokladem a podmínkou existence života na Zemi; porozumění způsobu přechodu látek anorganických k látkám organickým a tedy k životu, jeho základním specifikacím, společným rysům života, jeho základním funkcím, rozmanitostem a dědičnosti; vysvětlit základní podmínky života na Zemi; vysvětlit základní projevy života na Zemi).
Zmíněná témata by měli být schopni vysvětlit žákům 1. stupně z integrovaného mezioborového hlediska.
Dále vyhledávat a správně citovat vhodné odborné zdroje ;
Využívat e-learning ke studiu a sebereflexi;
Osnova
  • Vliv Slunce na život na Zemi
  • Zobrazování podmínek a života na Zemi - Práce s atlasem a tematickými mapami
  • Počasí a podnebí - Vertikální členění atmosféry, chemické složené atmosféry, ozonová vrstva
  • Sledování počasí
  • Fyzikální veličiny – veličiny – teplota, tlak, srážky, vlhkost – klimatická mapa ČR
  • Přírodní hazardy související s počasím a podnebím
  • Biogeografické pásy, vegetační stupně
  • Přizpůsobení živočichů a rostlin podmínkám změnám podmínek v průběhu roku
  • Vlastnosti živých organismů
  • Organické látky – složení živých organismů
  • Fotosyntéza a dýchání
  • Příjem vody a látek, potravní specializace organismů
  • Přeměna látek, trávení
  • Genetika a rozmnožování
  • Třídění organismů
  • Růst a vývoj organismů
  • Adaptace organismů na životní prostředí
  • Vliv znečištění na růst a vývoj organismů
  • Význam biodiverzity
Literatura
    doporučená literatura
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 9. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2007, 575 s. ISBN 9788071822134. info
    neurčeno
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 6. rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003, 574 s. ISBN 8071821594. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
Výukové metody
přednášky e-learningové a praktická cvičení
Metody hodnocení
Seminární práce, písemný test, podmínkou úspěšného splnění předmětu je dosažení minimálně 70% úspěšnosti v testu.
Praktické poznávání vybraných živočichů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: do jara 2013 ukončení z, od jara 2014 ukončení k
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2020.