ZS1BP_CjC2 Současný český jazyk 2 - tvarosloví

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Meitnerová (cvičící)
Mgr. Hana Žižková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu student: 1. rozumí základním pojmům a dokáže je vysvětlit: morfologie, morfém, morf, stavba tvaru slova, kritéria třídění slovních druhů; 2. rozlišuje gramatické kategorie jmen a sloves, slovní druhy; 3. prakticky užívá tvary a varianty ohebných druhů slov; 4. dokáže vysvětlit tendence v současném českém tvarosloví. Cílem předmětu je získání základních vědomostí a dovedností z morfologie současného českého jazyka.
Osnova
  • 1. Tvarosloví - základní pojmy.
  • 2. Tvarosloví funkční a formální.
  • 3. Gramatické kategorie jmenné.
  • 4. Gramatické kategorie slovesné.
  • 5. Výklad tvaroslovných jevů.
  • 6. Neohebná slova v češtině.
  • 7. Praktické uplatnění znalostí současné tvaroslovné kodifikace v souvislosti s učivem 1. stupně základní školy.
  • 8. Vývojové tendence v současném českém tvarosloví.
Literatura
    povinná literatura
  • KLÍMOVÁ, Květoslava. Tvarosloví. In Český jazyk. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2012, s. 93-168. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3358-6. info
  • Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Edited by Josef Filipec. 4. vyd. Praha: Academia, 2005, 647 s. ISBN 978-80-200-1446-7. info
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
    doporučená literatura
  • GREPL, Miroslav. Příruční mluvnice češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Zdenka Rusínová. Vyd 2., opr. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008, 799 s. ISBN 9788071069805. info
  • Čeština - řeč a jazyk. Edited by Marie Čechová. 2. přeprac. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 407 s. ISBN 80-85866-57-9. info
Výukové metody
seminář - aktivní analytická práce studentů při rozboru textů, aktivní syntetická práce studentů při výkladu jazykových jevů, problémová metoda, řízený rozhovor
Metody hodnocení
Studenti plní během výuky zadané domácí práce. Účast v semináři je povinná. Předmět je zakončen písemným testem a ústní zkouškou. Písemný test se skládá z 20 otázek hodnocených 20 body, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout alespoň 16 bodů. Obsah ústní zkoušky je dán obsahem osnovy předmětu. Student si u zkoušky losuje 1 otázku, při odpovědích se hodnotí věcná správnost a kultivované vyjadřování.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Předpokladem pro absolvování zkoušky z předmětu ZS1BP_CjC2 je úspěšné ukončení předmětu ZS1BP_CjC1 v podzimním semestru (úspěšné absolvování kolokvia).
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.