MSBP_EVMS Evaluace v MŠ

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Soňa Kudelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_EVMS/01: Út 5. 3. 14:00–15:50 učebna 33, Út 19. 3. 14:00–15:50 učebna 21, Út 2. 4. 14:00–15:50 učebna 33, Út 16. 4. 14:00–15:50 učebna 33, Út 30. 4. 14:00–15:50 učebna 33, Z. Syslová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit pojmy, které se pojí s vlastním hodnocením školy (autoevalauce, evaluace, vnější/externí, vnitřní/interní, kritéria apod.);
použít informace o vlastním hodnocení a propojit ho se systémem řízení kvality mateřské školy;
vytvořit kritéria pro hodnocení podmínek a průběhu vzdělávání;
předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí o využití některých nástrojů a metod;
interpretovat systém vlastního hodnocení v mateřské škole;
Osnova
  • Vymezení pojmů hodnocení, kontrola, zpětná vazba, evaluace, autoevaluace.
  • Zakotvení evaluace školy a požadavků na ni v právních dokumenetech.
  • Evaluační proces a jeho plánování.
  • Kvalita mateřské školy.
  • Systém autoevaluace. Autoevaluace podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.
  • Metody, nástroje autoevaluace.
  • Autoevaluační zpráva
Literatura
  • SYSLOVÁ, Zora. Autoevaluace mateřské školy. Cesta ke kvalitě vzdělávání. první. Praha: Portál, 2012, 213 s. ISBN 978-80-262-0183-0. info
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 188 s. ISBN 8024414228. info
  • BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole :rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole :východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 80-7178-262-9. info
  • RÝDL, Karel. Sebehodnocení školy :jak hodnotit kvalitu školy. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1998, 71 s. ISBN 80-86106-04-7. info
Výukové metody
Teoretická příprava formou přednášky se samostatným studiem odborných zdrojů
Metody hodnocení
Písemná práce - Autoevaluační činnost učitele v rámci třídy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.