PdF:SPKDC_OFTA Oftalmologie - Informace o předmětu
SPKDC_OFTA Oftalmologie
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/8. 8 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Znalosti biologie člověka na úrovni gymnásia
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s odborným pojmoslovím oboru, s podrobnou anatomií a fyziologií lidského zrakového orgánu. Dále budou posluchači seznámeni s nejdůležitějšími chorobnými stavy, týkajícími se zraku, s jejich etiologií, patofysiologií, symptomy, terapií a prevencí. Kurz klade důraz na rozbor dopadu očních patologií na funkční vidění. Kurz klade významný důraz na vyšetřovací techniky funkčního vidění a seznámení s rehabilitací zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen vysvětlit dopadu očních patologií na funkční vidění. Student bude schopen pospat vyšetřovací techniky funkčního vidění a rehabilitaci zrakových funkcí s důrazem na zrakovou ostrost a binokulární vidění.
- Osnova
- Výskyt a rozšíření onemocnění zraku na Světě, podrobný rozbor problémů v Evropských zemích, hlavní příčiny ztráty zraku, dělení zrakového postižení dle WHO.
- Anatomie oka (uložení bulbu, stavba bulbu, důraz na lomivá prostředí, zásobení a inervaci bulbu), přídatné orgány oka (adnexa).
- Stavba nervové části bulbu, zrakové dráhy a zrakových center, správná funkce, patologie.
- Vývoj oka a vznik vrozených vývojových vad.
- Vývoj zrakových funkcí, identifikace problémů při předčasném narození.
- Vizus a jeho vyšetření, refrakční vady – jejich projevy, způsob vyšetření a korekce.
- Akomodace a její poruchy, Presbyopie a její možnosti korekce, způsob vyšetření.
- Základy geometrické optiky oka.
- Zorné pole ajeho vyšetření, nejčastější výpadky zorného pole, problémy sfunkčním viděním, možnosti rehabilitace.
- Adaptace na světlo a tmu, jejich poruchy, vyšetření a rehabilitace.
- Barevné vidění a jeho poruchy, vyšetření barvocitu a možnosti rehabilitace, význam barevných filtrů.
- Elektrofysiologie oka a její využití – speciální vyšetřovací metody.
- Binokulární vidění - Poruchy okohybného aparátu - vyšetřování a rehabilitace.
- Onemocnění sítnice – druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření a rehabilitace.
- Katarakta - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti rehabilitace.
- Glaukom - druhy, příčiny, terapie, léčba, možnosti vyšetření.
- Celková a onkologická onemocnění mající vliv na funkční vidění, možnosti rehabilitace.
- Literatura
- povinná literatura
- BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido, 2017, 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. info
- doporučená literatura
- VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
- Výukové metody
- výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava; doporučené literatury. Průběžné zkoušení.
- Metody hodnocení
- Průběžný test (10 bodů), Písemná závěrečná zkouška nebo ústní zkouška (40 bodů). Ke zvládnutí předmětu je nezbytné dosáhnout 70% celkového bodového zisku. Aktivní přístup k výuce.
- Informace učitele
Využívejte konzultačních hodin
Literatura k dispozici v knihovně Pedagogické fakulty, Knihovně univerzitního kampusu Bohunice etc. - see www.aleph.muni.cz, Moravské zemské knihovně atd.- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPKDC_OFTA