PdF:SPk119 Specializace: Logopedie 1 - Informace o předmětu
SPk119 Specializace: Logopedie 1
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Petr Kopečný, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPk119/01: Pá 8. 3. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 15. 3. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 22. 3. 8:00–15:50 učebna 50, So 6. 4. 8:00–15:50 učebna 50, B. Chleboradová, P. Kopečný
SPk119/02: So 23. 2. 8:00–15:50 učebna 60, So 9. 3. 8:00–15:50 učebna 60, So 23. 3. 8:00–15:50 učebna 60, Pá 26. 4. 8:00–15:50 učebna 60, B. Chleboradová, P. Kopečný - Předpoklady
- SOUHLAS
Zapisují studentky a studenti logopedie a surdopedie. Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra. Zprávu prosím předložte na prvním setkání v rámci výuky. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku vymezení vědního oboru logopedie; principy komunikace a průběh ontogeneze dětské řeči. Osvojí si poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Student/ka si osvojí poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Osnova
- Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce. Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, symptomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti.
- Literatura
- povinná literatura
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Logopedie & surdopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 118 stran. ISBN 9788073151362. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
- LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
- Výukové metody
- konzultace, domácí příprava, diskuze, seminární práce/prezentace
- Metody hodnocení
- Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí); ústní zkouška, reflexe seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie, nebo logopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPk119