PdF:SPkK52 Diagnostické domény jedinců se - Informace o předmětu
SPkK52 Diagnostické domény jedinců se sluchovým postižením
Pedagogická fakultajaro 2019
- Rozsah
- 0/0/3.3. 40 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPkK52/OS01: Pá 22. 2. 8:00–15:50 učebna 50, Pá 8. 3. 8:00–15:50 učebna 51, So 30. 3. 8:00–15:50 učebna 51, R. Horáková, L. Vrbecká Doležalová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, N-SPD)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu je prohloubit znalosti studentů o diagnostice sluchových vad a metodách surdopedické diagnostiky, osvojí si podrobné informace o objektivních a subjektivních zkouškách sluchu, komplexním vyšetření, o možnostech spolupráce speciálního pedagoga s dalšími odborníky – foniatrem, lékařem ORL, psychologem a neurologem. Součástí předmětu jsou také informace reflektující aktuální legislativní podmínky pro poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, příp. v dalších zařízeních, která provádí speciálně pedagogickou diagnostiku surdopedickou. Diskutovány budou možnosti korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky a nástroje užívané pro hodnocení přínosu těchto kompenzačních pomůcek. Očekávané výstupy: orientace v možnostech diagnostiky sluchových vad v raném věku, v období přípravy na povinnou školní docházku a přípravy na povolání u dětí a žáků se sluchovým postižením; schopnost diskutovat nad vhodností zařazení jedince se sluchovým postižením do odpovídajícího zařízení dle dostupných informací; orientace v možnostech sluchové protetiky a v postupech při rehabilitaci u jedinců se sluchovým postižením.
- Osnova
- Hlavní témata (osnova): Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - hodnocení a interpretace výsledků objektivních zkoušek sluchu. Diagnostické metody a techniky používané v surdopedické praxi - behaviorální metody, hodnocení a interpretace výsledků subjektivních zkoušek sluchu. Význam diferenciální diagnostiky a mezioborové spolupráce v diagnostickém procesu. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání a jazykových schopností dětí s postižením sluchu v raném věku. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u dětí s postižením sluchu v předškolním věku, mezioborová spolupráce. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve školním věku, mezioborová spolupráce. Diagnostické nástroje a postupy užívané v diagnostickém procesu u žáků s postižením sluchu ve středním školním věku, v období dospívání a adolescence, mezioborová spolupráce. Funkční negramotnost - problematika porozumění čtenému textu u neslyšících, hodnocení čtenářských dovedností.
- Literatura
- povinná literatura
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 9788026209447. info
- neurčeno
- POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Projektování v surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 138 s. ISBN 9788024417264. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
- POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, skupinová práce, průběžné plnění úkolů, diskuse.
- Metody hodnocení
- Student zpracuje případovou studii dítěte, žáka nebo studenta se sluchovým postižením v rozsahu cca 2-3 strany formátu A4, která bude reflektovat možnosti včasné diagnostiky a následné péče o jedince s diagnostikovanou vadou sluchu v ČR. Písemná zkouška (úspěšnost - 70 %) a ústní zkouška.
- Informace učitele
- Povinná literatura Jungwirthová, I. (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál. Potměšil, M. a kolektiv (2012) Diagnostické domény pro žáky se sluchovým postižením. Katalog míry posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. II. část. Olomouc: UP. Seewald, R., Tharpe, A. M. (2011) Comprehensive handbook of pediatric audiology, San Diego: Plural Pub., Inc. Doporučená literatura Easterbrooks, R., ESTES, S a E. L. (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Horáková, R. (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Horáková, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, D. (2006) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, L., Doležalová, L. (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, M., Bytešníková, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Komorná, M. (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. Lechta, V. a kol. (2003) Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Robertson, L. (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, J. (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Smolík, F., Seidlová Málková, G. (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada Svobodová, K. (2005) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima. Šedivá, Z. (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. Šlapák, I. a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta. Tye-Murray, N. (2009) Foundations of aural rehabilitation: children, adults, and their family members, Stamford: Cengage Learning
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/SPkK52