SPp001 Alternativní komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPp001/01: Po 16:00–17:50 centrum, B. Chleboradová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenta seznámit s problematikou alternativní a augmentativní komunikace, cílovou skupinou uživatelů a charakteristikou komunikační systémů užívaných v naší i zahraniční praxi, včetně problematiky výběru vhodného komunikačního systému.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy:  student má přehled o možnostech využití systémů AAK a jejich klasifikaci, systémech užívaných v naší praxi;  zná principy komunikace prostřednictvím systémů AAK, facilitačních technikách;  orientuje se v oblastech, které je třeba zhodnotit při výběru vhodného komunikačního systému.
Osnova
  • Vymezení problematiky AAK, dělení a klasifikace systémů. Charakteristika a cílová skupina uživatelů.  Komunikační pas a jeho skladba.  Charakteristika a využití systémů – piktogramy, komunikační deník a tabulka.  Charakteristika a využití systému – Znak do řeči.  Charakteristika a využití systémů VOKS.  Charakteristika a využití systémů – sociální a globální čtení.  Technické pomůcky a software užívaný v oblasti alternativní a augmentativní komunikace.  Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dětí a žáků.  Případové studie – ukázky aplikace systémů AAK u dospělých.  Problematika výběru vhodného komunikačního systému. Techniky facilitace – komunikace s uživatelem AAK.  Využití simulačních pomůcek k rozvoji kompetencí studentů v oblasti logopedické intervence u dětí, žáků s narušenou komunikační schopností.  Koncepce pomůcek AAK – komunikační deníky a tabulky.  Prezentace pomůcek, diskuse.
Literatura
  • Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
  • ŠAROUNOVÁ, Jana. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026207160. info
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, praktická cvičení
Metody hodnocení
1. Písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí testu je 75% správných odpovědí) 2. Ústní zkouška spojená s prezentací AAK pomůcky.
Informace učitele
Bočková, B. (2015) Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita (online: pdf). Knapcová, M. (2006) Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR. Kubová, L. (1996) Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market Další tituly budou doporučeny v semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021.