IHVk11 Didaktika Hv 2

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Blanka Knopová, CSc. (cvičící)
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IHVk11/01: Pá 14. 2. 15:00–16:50 učebna 36, Pá 28. 2. 12:00–13:50 učebna 43, Pá 6. 3. 14:00–15:50 učebna 21, B. Knopová
Předpoklady
IHVk10 Didaktika Hv 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto předmětu je student schopen využívat nástroje Orffova instrumentáře v praxi. Dovede vytvořit rytmickou či rytmicko–melodickou partituru k písni. Osvojit si základní hudebně-pohybové prvky a využívat pohybové aktivity v rámci mezipředmětových vazeb.
Osnova
  • 1. Instrumentální činnosti – rytmické a melodické doprovody; hudební nástroje – dělení; Orffův instrumentář. 2. Rituální a jiné muzikoterapeutické hudební nástroje a jejich využití na I. stupni ZŠ. 3. Kreativní hudební nástroje (ručně vyrobené); netradiční pomůcky k hudebním hrám. 4. Boomwhackery – způsob hry, využití, notace. 5. Hudebně-pohybová výchova – taneční a pohybová hra. Elementární pohybové prvky – hra na tělo, imitační hry, dirigování (kánon).
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. Lidové písničky a hry s nimi. Praha, Portál, 1999.
  • COUFALOVÁ, G. – MEDEK, I. – SYNEK, J. Hudební nástroje jinak. Netradiční využití tradičních hudebních nástrojů a vytváření jednoduchých hudebních nástrojů. Brno, JAMU, 2013.
  • MAZUR, P. Hudební činnosti žáků na ZŠ. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostrava, 1984.
  • JURKOVIČ, P. Hudební nástroj ve škole. Muzikservis. 1998. JURKOVIČ. P. Instrumentální soubory na základní škole. Praha, SPN 1996.
  • KNOPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova v 1. – 5. ročníku ZŠ. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1993.
  • KNOPOVÁ, Blanka. Hudebně pohybová výchova v~1. – 5. ročníku základní školy. Brno 1985, 68 s. EBEN, Petr – HURNÍK, Ilja. Česká Orffova škola I – V. SUPRAPHON, Praha, 1969 – 1998, 485 s.
  • VISKUPOVÁ, B. Hudba a pohyb. Praha: Comenium musicum, 1987.
  • TAYLOR, D. Metodika hry na ozvučné trubice BOOMWHACKERY. Brno, MSD, 2019. ISBN 978-80-7392-299-3.
  • KOPECKÝ,J. – SYNEK, J. – ZOUHAR, V. Hudební hry jinak. Tvořivé hry a modelové projekty elementárního komponování. Brno, JAMU, 2014. KULHÁNKOVÁ, E. Hudebně pohybová výchova. Praha, 2000.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. – TICHÁ, A. – BUREŠOVÁ, V. Písničky a jejich dramatizace. Praha, Portál, 2000.
Výukové metody
Praktická průprava: zpěv – jednohlasá/vícehlasá píseň/kánon – doprovod na nástroje Orffova instrumentáře; dirigování. Hra na klavír a sopránovou zobcovou flétnu; hra na tělo. Zpracování a zápis rytmického či melodického instrumentálního doprovodu do partitury. Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář. Požadavky k zápočtu: a) Minimálně 80% aktivní účasti v seminářích. b) Ovládnutí základů hry na sopránovou zobcovou flétnu (5 lidových písní, 3 písně v úpravě pro malé děti (h1,a1,g1,c2,d2)). c) 10 lidových písní (z toho 4 dvojhlasé) pro 3. a 4. ročník ZŠ, 2 písně od Ladislava Němce a 2 umělé písně: zpěv, hra na klavír – transpozice 2 lidových písní o velkou sekundu (nahoru i dolů), dirigování, doplňkový doprovod k písním(rytmický, instrumentální či pohybový). d) 5 říkadel/básniček – doprovod rytmický na elementární rytmické nástroje či pohybové ztvárnění. e) Zpracování partitury ke 2 písním s využitím elementárních rytmických a melodických hudebních nástrojů. f) Práce na učitelském portfoliu k předmětu HV.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.