PdF:RJ1059 Základy didaktiky ruštiny 3 - Informace o předmětu
RJ1059 Základy didaktiky ruštiny 3
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 1/2/0. v kombinovaném studiu 12+24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 15:00–15:50 respirium (5. nadzemní podlaží); a Pá 14. 2. 15:00–15:50 učebna 5, Pá 21. 2. 15:00–15:50 učebna 5, Pá 28. 2. 15:00–15:50 učebna 5, Pá 6. 3. 15:00–15:50 učebna 5, Pá 13. 3. 15:00–15:50 učebna 5, Pá 20. 3. 15:00–15:50 učebna 5
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
RJ1059/02: Pá 14. 2. 14:00–14:50 učebna 11, Pá 21. 2. 14:00–14:50 učebna 11, Pá 28. 2. 14:00–14:50 učebna 11, Pá 6. 3. 14:00–14:50 učebna 11, Pá 13. 3. 14:00–14:50 učebna 11, Pá 20. 3. 14:00–14:50 učebna 11, T. Savchenko - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu jsou teoretické otázky spojené s receptivními a produktivními řečovými dovednostmi. Součástí přednášek je metodika nácviku fonetiky, grafiky, lexika, čtení, poslechu, ústního a písemného vyjadřování. Studenti se naučí aplikovat teoretické metodické poznatky do praktického výukového procesu. Nedílnou součástí je příprava na pedagogickou praxi, propojení teoretických poznatků s praktickým využitím v rámci výukového procesu. Po absolvování výuky budou studenti schopni navrhnout a realizovat v praxi různé metodické postupy a aktivity ve výuce ruštiny na základních školách.
Studenti si osvojí strategie a aktivity pro výuku správné výslovnosti, dále gramatiky a slovní zásoby. Studenti se seznámí s řadou metodických postupů a strategií pro nácvik poslechu a ústního projevu ve výuce ruštiny. Studenti budou informováni o konkrétních aktivitách pro výuku ruštiny u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Student bude schopen aplikovat tyto poznatky ve výuce ruštiny v rámci vlastních mikrovýstupů ve výuce. Ve skupinové aktivitě navrhnou studenti možný metodický postup ve specifických případech řešených vyučujícím. - Výstupy z učení
- Po absolvování výuky budou studenti schopni navrhnout a realizovat v praxi různé metodické postupy a aktivity ve výuce ruštiny na základních školách. Studenti si osvojí strategie a aktivity pro výuku správné výslovnosti, dále gramatiky a slovní zásoby. Student bude schopen aplikovat tyto poznatky ve výuce ruštiny.
- Osnova
- Obsah
- 1.-2. Metodika nácviku fonetiky a grafiky. 3.-4. Metodika nácviku lexika. 5.-6. Metodika nácviku čtení a ústního projevu. 7.-8. Metodika nácviku poslechu a písemného vyjadřování. 9.-10.Výuka ruštiny u studentů se specifickými vzdělávacími potřebami. 11.-12. Zkoušení ve výuce cizích jazyků. Práce s chybou.
- Literatura
- povinná literatura
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
- PURM, Radko, Stanislav JELÍNEK a Josef VESELÝ. Didaktika ruského jazyka : vybrané kapitoly. Vydání třetí (rozšíře. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 250 stran. ISBN 8070411740. info
- doporučená literatura
- JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
- JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
- CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na semináři. (u studentů prezenčního studia povinná docházka). Skupinová práce a diskuse.
- Metody hodnocení
- Ústní kolokvium v ruském jazyce.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- V seminární části výuky budou studenti aplikovat získané teoretické poznatky do praktické přípravy hodiny ruštiny. V rámci mikrovýstupů budou studenti nacvičovat jednotlivé metodické postupy dle zadání vyučující předmětu. Tyto výstupy budou následně všemi studenty analyzovány s případným návrhem dalších možností metodických postupů.
Studijní opory v IS https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2268 https://educoland.muni.cz/rusky-jazyk-a-literatura/nove-metody/ - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/RJ1059