RJ2016 Didaktická konference 1

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Olga Bobrzyková (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tatiana Savchenko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Ruský jazyk na úrovni C1. Prezentační dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je umožnit studentům propojit poznatky získané studiem didaktiky ruštiny a dalších disciplín s praxí.
Výstupy z učení
Student bude schopen: - provádět analýzu odborného tématu z oblasti didaktiky cizího jazyka, - bude schopen aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky ruštiny do praxe a následně o tom referovat, - bude schopen připravit/ podílet se odborně na realizaci intenzivního kurzu pro žáky ruštiny základních škol, - zdokonalit si svůj písemný i ústní projev v ruštině.
Osnova
  • Studenti budou zpracovávat odborné téma z oblasti didaktiky cizích jazyků, výukového procesu, vztahu učitel a žák, motivace výuky, role učitele atd. Dále se mohou podílet na přípravě intenzivního kurzu pro studenty ruštiny na základních školách, přípravě projektového vyučování, dne ruštiny na základní škole, nebo v rámci ruského centra na PdF.
Literatura
  • MOSKOVKIN, Leonid a Anatolij ŠČUKIN. Chrestomatija po metodike prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo. Moskva: Russkij jazyk, 2010.550 s. ISBN 978-5-88337-220-8.
  • STUCHLÍKOVÁ, Iva, Tomáš JANÍK, Zdeněk BENEŠ, Martin BÍLEK, Karla BRÜCKNEROVÁ, Miroslava ČERNOCHOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Leoš DVOŘÁK, Kateřina DYTRTOVÁ, Blažena GRACOVÁ, Ondřej HNÍK, Martina KEKULE, Klára KOSTKOVÁ, Milan KUBIATKO, Michal NEDĚLKA, Jarmila NOVOTNÁ, Miroslav PAPÁČEK, Jan PETR, Michaela PÍŠOVÁ, Dana ŘEZNÍČKOVÁ, Jan SLAVÍK, Antonín STANĚK, Martina ŠMEJKALOVÁ, Marie TICHÁ, Josef VALENTA, Jiří VANÍČEK, Naďa VONDROVÁ, Radka ZÁVODSKÁ, Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
  • JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ a Světlana HANUŠOVÁ. Aktuální témata výzkumu učení a vyučování cizím jazykům II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 345 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity 165. ISBN 978-80-210-6682-3. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami V. Education of Pupils with Special Educational Needs V. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 299 s. ISBN 978-80-210-5709-8. info
  • JANÍKOVÁ, Věra. Didaktika cizích jazyků v integrovaném a interdisciplinárním pojetí. In Integrované přístupy k vyučovaniu cudzích jazykov - CLIL a LLIL. Cudzie jazyky v škole 4. 1. vyd. Nitra: Pedagogická fakulta UKF, 2007, s. 20-26, 6 s. ISBN 978-80-8094-225-0. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. 1. vyd. Rudná u Prahy: Editpress, 2001, 196 s. ISBN 8023874829. info
Výukové metody
Prezentace výukového projektu, aktivity, zpracovaného tématu z oblasti didaktiky cizích jazyků, oborové didaktiky ruštiny, aktuálního tématu z oblasti výuky a učení/ se ruštiny. O svém tématu/ aktivitě budou referovat a odevzdávat vypracovaný projekt/ odbornou práci.
Metody hodnocení
Studenti budou prezentovat v ruštině. Odevzdají projekt/referát založený na vlastní odborné práci z didaktiky ruštiny.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2268
Student bude schopen: - provádět analýzu odborného tématu z oblasti didaktiky cizího jazyka, - bude schopen aplikovat teoretické poznatky z oblasti výuky ruštiny do praxe a následně o tom referovat, - bude schopen připravit/ podílet se odborně na realizaci intenzivního kurzu pro žáky ruštiny základních škol, - zdokonalit si svůj písemný i ústní projev v ruštině.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021.