PdF:SPp321 Specializace: Psychopedie 2 - Informace o předmětu
SPp321 Specializace: Psychopedie 2
Pedagogická fakultajaro 2020
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Kateřina Heislerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPp321/01: Čt 12:00–15:50 učebna 60, K. Heislerová
- Předpoklady
- Úspěšné absolvování předmětu SPp120 Specializace: Psychopedie 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (něm.) (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si současné poznatky v oblasti pedagogiky osob s mentálním postižením, s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem a způsob edukace těchto žáků.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami intelektu
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchami autistického spektra;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchami autistického spektra a Downovým syndromem;
- ovládat práci s žáky s poruchami autistického spektra na úrovni asistenta pedagoga. - Osnova
- 1. Osobnost dítěte s mentálním postižením. 2. Edukace žáků s mentálním postižením, inkluzivní přístupy. 3. Komunitní formy péče o lidi s mentálním postižením. Chráněné bydlení pro osoby s mentálním postižením. 4. Poruchy autistického spektra (PAS). 5. Downův syndrom (DS).
- Literatura
- BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- ŠUSTROVÁ, Mária. Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Perfekt, 2004, 240 s. ISBN 8080462593. info
- Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
- Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
- Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
- ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie. 2015. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
- Výukové metody
- Seminář s aktivní účastí studentů, která bude upřesněna na první konzultaci, instrukce dostupné v Is.
- Metody hodnocení
- Plnění zadaných úkolů a průběžných testů. Aktivní účast (80 %). Písemný test a ústní zkouška, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (interaktivní osnova, aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. Během výuky je nutné se řídit průběžnými informacemi vyučující - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován naposledy.
Pokračování ve specializaci s další specializací I. Výjimkou je surdopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2020/SPp321