PdF:CJp415 Alternativní metody výuky česk - Informace o předmětu
CJp415 Alternativní metody výuky českého jazyka 2
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radim Ošmera, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp415/01: Čt 8:00–9:50 učebna 39, R. Ošmera, J. Tušková
- Předpoklady
- Cjp407 Alternativní metody výuky českého jazyka 1
Předpokladem je absolvování discipliny CJp 407 Alternativní metody výuky českého jazyka 1. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26
Jiné omezení: Předmět bude vypsán pouze tehdy, zaregistruje-li si jej 10 a více studentů. - Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: praktické zvládnutí dalších metod kritického myšlení, které rozvíjejí čtenářskou gramotnost v českém jazyce na 2. stupni základní školy s ohledem na žáky s odlišným mateřským jazykem; pochopení podmínek pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole. Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Alternativní metody výuky českého jazyka I. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
1. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti;
2. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na 2. stupni ZŠ;
3. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti;
4. argumentovat didaktické výstupy své i svých kolegů při prezentaci vyučovací hodiny. - Osnova
- 1. Rozvíjení metod evokační fáze vyučovací hodiny.
- 2. Rozvíjení metod fáze uvědomění.
- 3. Rozvíjení metod fáze reflexe.
- 4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce.
- 5. Podmínky pro rozvíjení čtenářské gramotnosti ve škole.
- 6. Čtenářská gramotnost a její složky.
- 7. Čtení s porozuměním a aktivizace žáka.
- 8. Metody rozvíjení čtenářských dovedností.
- 9. Čtení s otázkami.
- 10. Čtení s předvídáním.
- 11. Dílna čtení v praxi.
- 12. Hodnocení žáků.
- Literatura
- povinná literatura
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 2013, 143 s. info
- doporučená literatura
- KRAMPOLOVÁ, Iveta. Netradiční úlohy, aneb, Čteme s porozuměním. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. 143 s. ISBN 80-211-0416-3.
- WILDOVÁ, Radka a kol. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova, 2012. 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka [online]. Praha: Česká školní inspekce. 2010. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka
- ALTMANOVÁ, Jitka a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce: metodická příručka. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. 65 s. ISBN 978-80-86856-98-8.
- COTTRELL, Stella. Critical thinking skills : developing effective analysis and argument. 2nd ed. New York: Palgrave Macmillan, 2011, xiv, 282. ISBN 9780230285293. info
- INCH, Edward S. a Barbara WARNICK. Critical thinking and communication : the use of reason in argument. 6th ed. Boston: Allyn and Bacon, 2010, xiv, 363. ISBN 9780205672936. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008, 209 s. ISBN 9788074090103. info
- GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vydání první. Olomouc: Hanex, 2007, 178 stran. ISBN 9788085783735. info
- ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2. rozš. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 245 s. ISBN 80-85866-84-6. info
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
- neurčeno
- TUŠKOVÁ, Jana Marie. Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 11 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- Výukové metody
- seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, prezentace - aplikace probíraných metod a strategií výuky, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Studenti během semestru průběžně plní zadané domácí práce. K zápočtu předvedou studenti vlastní prezentaci vyučovací hodiny obsahující aplikaci metod na vybraných tématech učiva českého jazyka. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/CJp415