IPPk13 Pedagogicko-psychologická diagnostika s praxí 2

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1.5. 8 konzultací + 3 dny. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Kalusová (cvičící)
Mgr. Monika Nacházelová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk13/OS01: Pá 5. 3. 17:00–18:50 učebna 39, Pá 12. 3. 17:00–18:50 učebna 39, Pá 19. 3. 17:00–18:50 učebna 39, Pá 14. 5. 17:00–18:50 učebna 39, T. Fikarová, A. Kalusová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Záměrem předmětu je rozšířit základní diagnostické metody, s nimiž se studenti seznámili v předchozím semestru a vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které souvisejí s učením žáků – průběhem i jeho výsledky.
Cíle předmětu:
• seznámit se s diagnostikou výsledků žáků;
• znát a aplikovat diagnostiku stylů učení žáků a jejich prekonceptů;
• seznámit se s metodami diagnostiky sebepojetí žáka ve vazbě na hodnoticí složku sebepojetí;
• získat zkušenost s diagnostikou klimatu třídy a postavením žáka ve skupině;
• mít přehled o typech plánů individuální podpory a vytvořit plán pro vybraného žáka s respektováním jeho individuálních potřeb.
Výstupy z učení
Student:
• zná metody pro diagnostiku žákova pojetí učiva;
• aplikuje některou z metod diagnostiky stylů učení žáka v praxi a provádí její reflexi;
• zná typy a formy hodnocení, jejich uplatněné při diagnostikování výsledků žáka;
• ve spolupráci se spolužákem navrhne didaktický test, ověří v praxi a vyhodnotí;
• vyzkouší si aspoň jednu z metod diagnostikování vztahů ve třídě čí klimatu třídy;
• interpretuje výsledky diagnostické činnosti, popř. psychologického či speciálně pedagogického vyšetření a využívá je pro návrh opatření do výuky a k rozvoji osobnosti žáka.
Osnova
  • • Analýza prekonceptů žáků v praxi;
  • • Pozorování průběhu žákova učení, analýza dílčích žákovských produktů (koncept, poznámky, náčrtek), analýza žákovského portfolia.
  • • Záznam z pozorování k hodnocení učitele ve třídě;
  • • Tvorba kritérií hodnocení k určitému učivu;
  • • Získání zkušenosti se sebehodnocením žáků;
  • • Aplikace testu a jeho hodnocení v praxi;
  • • Záznam z pozorování a rozhovoru k identifikaci copingových strategií žáka (event. metoda Posuzování situací).
  • • Aplikace ve vybrané třídě dle volby studenta.
  • •Tvorba IVP pro vybraného žáka.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora, Jana KRATOCHVÍLOVÁ a Táňa FIKAROVÁ. Pedagogická diagnostika v mateřské škole. Práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018, 125 s. Výchova a vzdělávání (22). ISBN 978-80-262-1324-6. info
  • MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizova. Praha: Wolters Kluwer, 2016, 398 stran. ISBN 9788075520142. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 207 stran. ISBN 9788026200444. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Systém hodnocení a sebehodnocení žáků, Zkušenosti z České republiky i Evropských škol. 1. vyd. Brno: MSD, 2011, 153 s. ISBN 978-80-7392-169-9. info
  • SLAVÍK, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 190 s. ISBN 8071782629. info
    doporučená literatura
  • KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
  • KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken, NJ: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
  • HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 239 s. ISBN 9788073677558. info
Výukové metody
workshop, diskuse, týmová práce, samostatná práce
Metody hodnocení
Reflexe seminární práce + výsledek ústní, nebo písemné zkoušky.
Seminární práce je sebehodnocena dle následujících kritérií:
• používám správně terminologii PD;
• provádím sběr diagnostických dat vzhledem k cíli plánované diagnostické činnosti; • vyhodnocuji a správně interpretuji získaná data;
• stanovuji diagnózu a navrhuji možná opatření.
Informace učitele
Další literatura: Babiaková, S. a Cabanová, M. (eds). (2012). Diagnostikovanie, hodnotenie a evalvácia v škole. Banská Bystrica: UMB. Bendl S. (2011). Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. Bohuňková, P. (1998). Pedagogická diagnostika v práci učitele na prvním stupni základní školy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.