PdF:IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS - Informace o předmětu
IPSk05 Práce s žáky s ADHD a PAS
Pedagogická fakultajaro 2021
- Rozsah
- 0/0/.3. 4 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPSk05/01: Pá 19. 3. 8:00–11:50 učebna 30, Pá 9. 4. 8:00–11:50 učebna 22, Pá 30. 4. 8:00–11:50 učebna 35, Z. Masopustová
- Předpoklady
- !NOWANY( IPSk06 Psychohygiena , IPSk07 Psychodidaktika , IPSk08 Poradenská psychologie a patop )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSp05,IPSp06,IPSp07,IPSp08 v semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání praktických dovedností potřebných pro práci s žáky s poruchami pozornosti a hyperaktivitou a s žáky s poruchami autistického spektra. Studenti se seznámí s jednotlivými projevy obou typů handicapů a jejich možnými dopady na výkon žáka i jeho začlenění do kolektivu. V průběhu kurzu se studenti naučí porozumět potřebám žákům s ADHD či PAS a osvojí si základní postupy zvládání běžných situací provázejících výchovu a vzdělávání dětí s ADHD a PAS.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni: Popsat projevy ADHD a PAS. Vysvětlit možné příčiny různých typů problémů provázejících proces výchovy a vzdělávání dětí s ADHD či PAS. Popsat možnosti podpory žáků s ADHD či PAS v procesu vzdělávání a inkluze. Navrhnout a popsat konkrétní způsoby řešení různých situací provázejících výchovu a vzdělávání dětí s ADHD či PAS.
- Osnova
- 1. Projevy a příčiny ADHD 2. Projevy a příčiny PAS 3. Psychosociální vývoj – specifika dětí s ADHD 4. Psychosociální vývoj – specifika dětí s PAS 5. Řešení negativismu a agresivity 6. Podpora rozvoje pozornosti dítěte 7. Podpora dítěte s ADHD a PAS v rámci vzdělávání - úvod 8. Začátek školního roku, nastavení spolupráce s rodiči, dítětem a asistentem 9. Motivace dítěte, zvládání neúspěchu 10. Podpora rozvoje sociálních vztahů 11. Spolupráce s dalšími odborníky 12. Řešení konkrétních situací
- Literatura
- Reifová, S. (2010). Nesoustředěné a neklidné děti ve škole – Praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Praha: Portál.
- Lawson, W. (2008). Život za sklem – osobní zpověď ženy s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál.
- Černý, V., Grofová, K., & Jirásek, O. (2013). Děti a emoce: porozumění dětským pocitům. Praha: Edika.
- Lawson, W. (2008). Život za sklem – osobní zpověď ženy s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál.
- Vosmik, M., & Bělohlávková, L. (2010). Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha: Portál.
- Šimanovský, Z. (2008). Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál.
- Janáková, L. (2012). Sama bych se v nebi bála. Praha: Triton.
- Kleplová, V., & Pilná, D. (2010). Jsme zde – koordinace pohybu. Liberec: František Beníšek.
- THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016, 493 stran. ISBN 9788026207689. info
- TAYLOR, John F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti : rádce pro děti s ADHD a ADD. Translated by Petra Diestlerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 124 s. ISBN 9788026200680. info
- KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 138 s. ISBN 9788087029473. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, skupinová diskuse, práce s případovými studiemi, četba
- Metody hodnocení
- Student navrhne a podrobně popíše způsoby řešení konkrétních situací v práci s žáky s ADHD a PAS dle doporučené struktury. Své postupy představí a obhájí při zápočtu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- IPSk06 Psychohygiena
!NOWANY(IPSk05,IPSk07,IPSk08) - IPSk07 Psychodidaktika
!NOWANY(IPSk06,IPSk05,IPSk08) - IPSk08 Poradenská psychologie a patopsychologie
!NOWANY(IPSk06,IPSk07,IPSk05)
- IPSk06 Psychohygiena
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2021/IPSk05