SPDC017 Profilace - širší vědní základ - Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:50 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit znalosti o problematice intervence osob s tělesným postižením, osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce. Poskytovanou podporu zaměřit od raného věku po dospělost. Poznatky propojit se znalostmi zdalších oborů psychopedie, oftalmopedie, logopedie a z medicínských disciplín (neurologie, fyzioterapie, ortopedie, psychiatrie, ORL foniatrie, oftalmologie).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat rozšířené znalosti o problematice intervence osob s tělesným postižením
- Osvojit si speciální diagnostické a podpůrné metody práce
- Umět zaměřit poskytovanou podporu na jedince od raného věku po dospělost
- Umět propojit poznatky se znalostmi z dalších oborů – psychopedie, oftalmopedie, logopedie a medicínských disciplín (neurologie, fyzioterapie, ortopedie, psychiatrie, ORL foniatrie, oftalmologie)
- Umět se orientovat v odborné literatuře somatopedické naší i zahraniční a v elektronických databázích
Osnova
  • OBECNÉ OTÁZKY SOMATOPEDIE
    • Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým
    • Vymezení kategorie osob s tělesným postižením
    • Sociální dimenze tělesného postižení
    • Systém výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, inkluze v České republice
    • Obraz tělesného postižení v jednotlivých etapách života jedince
    • Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s tělesným postižením
    • Terapie ve speciálně pedagogické péči (léčebná rehabilitace s poruchou centrálního motoneuronu, ergoterapie, koncept bazální stimulace, hipoterapie ad.)
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. 2.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace :vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 178 s. ISBN 80-7178-506-7. info
    doporučená literatura
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1857-5. info
    neurčeno
  • DAVIS, Ronald W. Teaching disability sport : a guide for physical educators. 2nd ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, 2011, xxiv, 256. ISBN 9780736082587. info
  • HELLER, Kathryn Wolff. Understanding physical, health, and multiple disabilities. 2nd ed. Upper Saddle River: Merrill/Pearson, 2009, xviii, 429. ISBN 9780132402736. info
  • KUDLÁČEK, Martin. Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. 1st ed. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, 157 s. ISBN 9788024421568. URL info
  • FOWLER, Susan. Sensory stimulation : sensory-focused activities for people with physical and multiple disabilities. Edited by Hilary Johnson. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007, 247 stran. ISBN 9781843104551. info
  • POPE, Pauline M. Severe and complex neurological disability : management of the physical condition. Edited by Lynne Turner-Stokes. Edinburgh: Elsevier Butterworth-Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 9780750688253. info
Výukové metody
Konzultace, samostudium.
Metody hodnocení
Zpracovat seminární práci v rozsahu 10-15 stran vybraného tématu z oblasti obecných somatopedických otázek.
Informace učitele
Literatura bude vyučujícím vždy na začátku semestru upřesněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.