XPPk10 Teorie a praxe kurikula předškolního vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Aneta Hřavová (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Štěpánková (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPPk10/OS01: Pá 5. 3. 15:00–16:50 učebna 41, Pá 12. 3. 14:00–15:50 učebna 30, Pá 19. 3. 16:00–17:50 učebna 42, Pá 26. 3. 13:00–14:50 učebna 20, Pá 23. 4. 12:00–13:50 učebna 32, Pá 7. 5. 8:00–13:50 , Pá 14. 5. 8:00–13:50 , Pá 21. 5. 14:00–15:50 učebna 39, Z. Syslová
Předpoklady
XPPk07
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům orientaci v koncepčních otázkách vzdělávání a výchovy v současném školském systému CR a dovést je k pochopení podstaty pedagogického projektování a evaluace v souladu s cíli RVP PV. Studenti se seznámí se základními kurikulárními dokumenty a jejich dvoustupňovým modelem. Předmětem bude také studium základních právních dokumentů a vnitřní dokumentace mateřské školy. Studenti budou seznamováni s požadavky na týmovou práci a se základními podmínkami pro tvorbu školního a třídního vzdělávacího programu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v současné základní školské legislativě a zákonných normách vztahujících se k právům dítěte; (Úmluva o právech dítěte, školský zákon, zákon o vzdělávání pedagogických pracovníků, RVP PV); charakterizovat současný školský systém na podkladě soudobé vzdělávací politiky v kontextu jejího vývoje; vysvětlit současný systém péče a vzdělávání dětí předškolního věku v ČR; projektovat školní vzdělávací program na podmínky konkrétní mateřské školy; projektovat třídní vzdělávací plán s ohledem na potřeby a zájmy dětí konkrétní třídy; evaluovat vytvořený projekt vzdělávání; reflektovat svoje profesní dovednosti.
Osnova
  • 1. Teorie kurikula. 2. Základní právní dokumenty (Listina lidských práv a svobod, Úmluva o právech dítěte, vyhláška o předškolním vzdělávání, Školský zákon, Pracovní řád pro učitele, zákon o pedagogických pracovnicích…). 3. Školní a třídní dokumentace. 4. ŠVP a koncepce pedagogické práce školy. 5. Tvorba třídního kurikula v návaznosti na ŠVP a s ohledem na individuální zájmy a potřeby dětí. 6. Projektová výuka, integrovaná tematická výuka. 7. Realizace projektu, práce s dynamikou skupiny. 8. Evaluace ŠVP a třídního kurikula na základě stanovených indikátorů. V rámci seminářů práce s vybranými aspekty týchž témat, jaká jsou obsahem přednášek.
Literatura
    povinná literatura
  • Bůžek, A., & Michalík, J., Informatorium (nejen) o právech dítěte. Olomouc: UP Olomouc. 2000.
  • SYSLOVÁ, Zora a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Projektování v mateřské škole. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 109 s. ISBN 978-80-210-8856-6. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8856-2017. URL info
  • KREJČOVÁ, Věra, Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu : metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 9788026201069. info
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole :rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. info
    doporučená literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PRÁŠILOVÁ, Michaela. Projektování v mateřské škole : [vybraná problematika pro tvorbu školního kurikula v MŠ]. 1. vyd. V Olomouci: Hanex, 2004, 246 s. ISBN 8085783444. info
  • KOVALIK, Susan a Karen D. OLSEN. Integrovaná tematická výuka : model : výzkum mozku, výukové postupy, příprava kurikula. Translated by Jana Nováčková. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 8090187307. info
Výukové metody
přednáška, seminář.
Metody hodnocení
krátkodobý projekt TVP.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.