PdF:CJp014 Česká lit. 19. stol. 2 - Informace o předmětu
CJp014 Literatura v českých zemích a česká dětská literatura 19. století 2
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Ester Nováková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJp014/01: Čt 8:00–8:50 učebna 56, E. Nováková
CJp014/02: Čt 10:00–10:50 učebna 54, E. Nováková
CJp014/03: St 13:00–13:50 učebna 56, E. Nováková
CJp014/04: Út 13:00–13:50 respirium (5. nadzemní podlaží), E. Nováková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- V tomto předmětu, který navazuje na seminární výuku české literatury první poloviny 19. století, jsou studenti seznamováni seminární formou s podstatnými hodnotami českého písemnictví 2. poloviny předminulého století. V průběhu semestru sami zpracovávají seminární práci tematicky zakotvenou v uvedeném období. Výsledky svého literárně-historického a literárně-kritického bádání také sami představují formou orální prezentace v semináři.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní rysy uměleckých směrů a skupin daného období;
- identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období;
- popsat kulturní a společenskou atmosféru v českých zemích i v Evropě;
- na základě teoretických poznatků interpretovat dobová literární díla;
- vypracovat a přednést odborný referát na zadané téma. - Osnova
- 1. Úvod do studia české literatury a literatury pro děti a mládež druhé poloviny 19. století. 2. Májovci. Adolf Heyduk. 3. Jan Neruda. Recepce "čítankového autora". 4. Vítězslav Hálek. 5. Karolina Světlá. 6. Gustav Pfleger Moravský. 7. Jakub Arbes. 8. Ruchovci a lumírovci. Josef Václav Sládek, jeho tvorba pro děti. 9. Jaroslav Vrchlický. Recepce "čítankového autora". 10. Julius Zeyer. 11. Svatopluk Čech. 12. Eliška Krásnohorská.
- Literatura
- doporučená literatura
- DEUTSCHMANN, Peter. Allegorien des Politischen: Zeitgeschichtliche Implikationen des tschechischen historischen Dramas (1810-1935). Köln-Weimar-Wien: Böhlau, 2017. ISBN 978-3-412-22510-0.
- neurčeno
- MACURA, Vladimír. Český sen. Praha: Lidové noviny, 1998, 215 s. ISBN 80-7106-270-7. info
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
- POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury pro děti a mládež a četby mládeže. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1982, 153 s. URL info
- POLÁK, Josef. Přehledné dějiny české literatury 19. století. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1981, 100 s. info
- BRABEC, Jiří. Dějiny české literatury. Edited by Miloš Pohorský. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1961, 631 s. URL info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 740 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. 3. vyd. V Praze: L. Mazáč, 1940, 763 s. URL info
- VLČEK, Jaroslav. Dějiny české literatury. V Praze: nákladem Jednoty českých filologův, 1914, 364 s. info
- Výukové metody
- Studenti si budou seminární formou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat, analyzovat a zhodnotit tvorbu výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen ústní zkouškou. Podmínkou připuštění ke zkoušce je aktivní účast v seminářích a vypracování seminární práce.
- Informace učitele
- V případě online výuky probíhá i zkouška formou písemného online testu (skrze Odpovědníky v ISu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/CJp014