PdF:FC5033 Řízení institucí výchovy, vzdě - Informace o předmětu
FC5033 Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC5033/Kombi01: So 19. 2. 18:00–19:50 respirium (5. nadzemní podlaží), So 12. 3. 16:00–17:50 respirium (5. nadzemní podlaží), A. Bayerová
FC5033/Prez01: Po 14:00–14:50 laboratoř 80, A. Bayerová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- Obsahem předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Cíle: Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět základním pojmům studované disciplíny orientovat se v systému kurikulárních dokumentů definovat specifika školského managementu objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení Výstupy: Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu. Bude schopen objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací a aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu, objasnit principy řízení škol, školských zařízeních, aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
- Osnova
- 1. Kurikulum 2. Základní legislativní dokumenty školství v ČR 3. Celoživotní učení 4. Zřizovatelé škol a školských organizací 5. Školská rada. 6. Manažerské funkce ve školském prostředí 7. Situační analýza školy 8. Organizační struktura. Poradní orgány 9. Rozhodovací proces a jeho úskalí. Kritéria dobrého plánování 10. Participativní řízení. 11. Manažerské techniky. Kontrolní techniky
- Literatura
- OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
- ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, 11 s. ISBN 80-7204-457-5. info
- OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
- SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
- SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
- Výukové metody
- přednášky, samostatné studium odborných zdrojů
- Metody hodnocení
- ústní kolokviální rozprava samostatná práce
- Informace učitele
- Školský zákon WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s.: t. Bibliogr. s.: 152-160. ISBN 80-7184-025-4. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/FC5033