FC5033 Řízení institucí výchovy, vzdělávání a veřejné správy

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 4 hodiny. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem předmětu je seznámit posluchače s pojetím a obsahem řízení výchovy a vzdělávání v ČR, hlavními současnými směry a koncepcemi. Základem výuky bude seznámení se základními technikami a nástroji školského managementu a jejich praktickým uplatněním v souladu s aktuálními problémy. Cíle: Na konci tohoto kurzu bude student schopen:  porozumět základním pojmům studované disciplíny  orientovat se v systému kurikulárních dokumentů  definovat specifika školského managementu  objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací  aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení Výstupy: Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu. Bude schopen objasnit principy řízení školských a obecně příspěvkových organizací a aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět základním pojmům studované disciplíny, orientovat se v systému kurikulárních dokumentů, definovat specifika školského managementu, objasnit principy řízení škol, školských zařízeních, aplikovat zásady školského managementu v procesu řízení.
Osnova
  • 1. Kurikulum 2. Základní legislativní dokumenty školství v ČR 3. Celoživotní učení 4. Zřizovatelé škol a školských organizací 5. Školská rada. 6. Manažerské funkce ve školském prostředí 7. Situační analýza školy 8. Organizační struktura. Poradní orgány 9. Rozhodovací proces a jeho úskalí. Kritéria dobrého plánování 10. Participativní řízení. 11. Manažerské techniky. Kontrolní techniky
Literatura
  • OBST, Otto. Manažerské minimum pro učitele. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 121 s. ISBN 8024413590. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové řízení školy. Vyd. 1. Praha: ASPI, 2006, 300 s. ISBN 8073571765. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Školský management. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, 11 s. ISBN 80-7204-457-5. info
  • OBST, Otto. Základy školského managementu pro učitele. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 1998, 109 s. ISBN 8070679417. info
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • SVOBODA, Jiří. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 160 s. ISBN 8071840254. info
Výukové metody
přednášky, samostatné studium odborných zdrojů
Metody hodnocení
ústní kolokviální rozprava samostatná práce
Informace učitele
Školský zákon WALTEROVÁ, E. Kurikulum : proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita v Brně, 1994. 185 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-210-0846-6 BACÍK, F.; KALOUS, J.; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 2. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1995. 160 s.: t. Bibliogr. s.: 152-160. ISBN 80-7184-025-4. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E. a MAREŠ, J. Pedagogický slovník [Portál, 1995]. 1.vyd. Praha : Portál, 1995. 292 s. Obálkový podnázev: Teorie výchovy a vzdělávání, pedagogická psychologie, architektura vzdělávací soustavy, sociologie vzdělávání, pedagogický výzkum, filozofie výchovy, nové trendy ve vzdělávání. ISBN 80-7178-029-4.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.