FC6004 Didaktika odborných předmětů

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník)
Ing. Mgr. Marek Mrázek (pomocník)
Mgr. Andrea Musilová (pomocník)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC6004/Kombi01: So 19. 2. 12:00–14:50 učebna 5, So 5. 3. 10:00–12:50 učebna 5, So 19. 3. 15:00–17:50 učebna 5, So 2. 4. 15:00–17:50 učebna 5, So 30. 4. 8:00–9:50 učebna 5, So 14. 5. 14:00–15:50 učebna 5, P. Pecina
FC6004/Prez01: Út 12:00–13:50 laboratoř 80, Út 14:00–15:50 laboratoř 80, P. Pecina
Předpoklady
FC6817 Samostatný vzdělávací projekt SŠ || NOW( FC6817 Samostatný vzdělávací projekt SŠ )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Anotace: Didaktika odborných předmětů navazuje na vědomosti a dovednosti získané studiem předmětů úvod do oborových didaktik. Pozornost je věnována dalším vybraným stěžejním oblastem oborové didaktiky: výukové metody, organizační formy výuky, materiální prostředky výuky, hodnocení žáků, projektování a příprava výuky odborných předmětů. Předmět je zaměřen na osvojení dalších vědomostí a dovedností v oblasti aplikace obecně didaktických poznatků na výuku odborných předmětů. Cíl předmětu: Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách, stanovit cíle a obsah výuky odborných předmětů. Dále definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů, vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů, vytvořit nástroje hodnocení ve výuce odborných předmětů. Připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce odborného předmětu. Vypracovat projekt výuky odborného předmětu a zpracovat podle potřeby různé písemné přípravy na výuku.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat didaktiku odborných předmětů na středních školách, stanovit cíle a obsah výuky odborných předmětů. Dále definovat vyučovací principy ve výuce odborných předmětů, vymezit výukové metody, formy a materiální prostředky ve výuce odborných předmětů, vytvořit nástroje hodnocení ve výuce odborných předmětů. Připravit, realizovat a vyhodnotit hospitaci ve výuce odborného předmětu. Vypracovat projekt výuky odborného předmětu a zpracovat podle potřeby různé písemné přípravy na výuku.
Osnova
  • 1. blok: Úvod do problematiky, proces výuky odborných předmětů, typy a fáze vyučovacího procesu, motivace žáků.Kvalita výuky odborných předmětů. 2. blok: Hodnocení žáků ve výuce odborných předmětů, didaktické testy, závěrečné a maturitní zkoušky. Organizační formy ve výuce odborných předmětů, využití vycházek, exkurzí, praxí a stáží ve výuce odborných předmětů. Učební pomůcky a didaktická technika ve výuce odborných předmětů. 3. blok: Osobnost učitele odborných předmětů. Hospitace ve výuce odborných předmětů. 4. blok: Projektování a příprava výuky odborných předmětů. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava. Mezipředmětové vztahy ve výuce odborných předmětů. Rekvalifikace, profesní kvalifikace, další vzdělávání v oblasti odborného vzdělávání. Realizace výuky odborných předmětů, vedení výuky, podmínky výuky.
Literatura
    povinná literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
    doporučená literatura
  • ĎURIS, M., STEBILA, J., ŽÁČOK, L. Didaktika odborných predmetov 1. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella, 2011. ISBN 978-80-557-0269-8
  • PECINA, Pavel. Didaktika odborných předmětů I.Výuková opora. Online. Brno: PdF MU, 2015, 122 s. info
  • KROPÁČ, Jiří. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004, 223 s. ISBN 8024408481. info
    neurčeno
  • VANĚČEK D., et al. Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT, 2016. ISBN 978-80-01-05991-3
  • PECINA, Pavel. Fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách. Masarykova univerzita, 2017, 233 s. ISBN 978-80-210-8677-7. info
  • ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM, s.r.o., 2003, 173 s. info
Výukové metody
Konzultace, přednáška.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou. Zkouška je písemná a ústní. Témata ke zkoušce- viz. osnova
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.