PdF:IPSp07 Psychodidaktika - Informace o předmětu
IPSp07 Psychodidaktika
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/1/0. 8 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPSp07/01: každé sudé úterý 14:00–15:50 učebna 38, I. Žaloudíková
- Předpoklady
- !NOWANY( IPSp06 Psychohygiena , IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSp08 Poradenská psychologie a patop )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSp05,IPSp06,IPSp07,IPSp08 v semestru. - Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky psychodidaktiky s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studenti budou schopni:
- definovat základní pojmy;
- vysvětlit proces utváření poznatkových systémů žáků;
- definovat dětská pojetí a pracovat s nimi;
- popsat a využít strategie učení žáků;
- popsat a vysvětlit vyučovací styly učitele;
- diagnostikovat individuální charakteristiky učících se žáků;
- aplikovat psychodidaktické postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování. - Osnova
- 1.Teorie učení z pohledu současného vzdělávání
- 2. Učitelovo pojetí výuky
- 3. Učební styl žáka
- 4. Vyučovací styl učitele
- 5. Základy paměti a procesu učení
- 6. Dětské prekoncepty a jejich využití ve výuce
- 7. Dětské pojetí různých fenoménů a jejich geneze
- 8. Aplikace teorie kognitivního vývoje dle Piageta v praxi učitele
- 9.- 10.Pedagogický konstruktivismu ve výuce
- 11.- 12.Postupy efektivního a smysluplného učení a vyučování
- Literatura
- povinná literatura
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- doporučená literatura
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 702 s. ISBN 9788026201748. info
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 265 s. ISBN 9788024724331. URL info
- The Oxford handbook of school psychology. Edited by Melissa A. Bray - Thomas J. Kehle. New York: Oxford University Press, 2011, xx, 894. ISBN 9780199348404. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : příručka pro učitele. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071786268. info
- Výukové metody
- prezentace tématu, skupinová diskuse, projekt, četba
- Metody hodnocení
- zápočet - aktivní účast ve výuce, zápočtový test (65% úspěšnost)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IPSp07