IPSp06 Psychohygiena

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 8 konzultace. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( IPSp05 Práce s žáky s ADHD a PAS , IPSp07 Psychodidaktika , IPSp08 Poradenská psychologie a patop )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Studující si volí jen jeden povinně volitelný předmět z nabízených IPSp05,IPSp06,IPSp07,IPSp08 v semestru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je vybavit studenty základními teoretickými poznatky z oblasti psychohygieny s aplikací ve výchovně vzdělávacím procesu. Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
Výstupy z učení
Studenti budou umět definovat a vysvětlit základní pojmy; prakticky aplikovat dovednosti při zvládání náročných životních situací a v procesu rozvoje vlastní osobnosti; aplikovat dovednosti v edukační realitě při práci s dětmi.
Osnova
  • 1. týden: Vymezení a předmět psychohygieny. Základní pojmy psychohygieny. Psychologie zdraví, její vymezení a úkoly. Světová zdravotnická organizace (WHO), její úkoly a programy. Definování kategorií zdraví. 2. týden: Fenomén stresu. Vývoj teorie stresu v medicíně a v psychologii. Teorie Selyeho a Lazaruse. Eustres a distres. 3. týden: Náročné životní situace a jejich zvládání, Coping-proces. Prokrastinace, time management. 4. týden: Vztah mysli a těla, příspěvek psychosomatiky pro udržení duševního zdraví. Fenomén nezdolnosti. Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – teoretické základy; mindulness. 5. týden: Problematika tzv. vyhoření (burnout syndrom) a jeho průběh – praktická cvičení 6. týden: Optimální komunikace. Asertivita. Sociální opora. 7. týden: Osobní pohoda. 8. týden: Neurotické poruchy. Vymezení, vývoj pojmu. Představení jednotlivých diagnostických kategorií. 9. týden: Neurotické poruchy – principy léčby a prevence. Práce se strachem a úzkostí u dětí. 10. týden: Spánek. Psychohygiena spánku. 11. týden: Imaginace a relaxace. 12. týden: Osobnostní růst. Sebepoznání.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNÝ, Vojtěch a Kateřina GROFOVÁ. Děti a emoce : učíme děti vnímat, poznávat a pracovat se svými pocity. Illustrated by Katarína Ilkovičová. 1. vyd. Brno: Edika, 2013, 144 s. ISBN 9788026603610. info
  • TRESS, Wolfgang, Johannes KRUSSE a Jürgen OTT. Základní psychosomatická péče. Translated by Lubor Špís. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 394 stran. ISBN 9788073673093. info
    doporučená literatura
  • REDDEMANN, Luise, Veronika ENGL, Susanne LÜCKE a Cornelia APPEL-RAMB. Léčivá síla imaginace : na vnitřní zdroje zaměřená terapeutická práce s následky traumat. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 199 s. ISBN 9788073675301. info
    neurčeno
  • Pešek, Roman, Praško, Ján. Syndrom vyhoření: Jak se prací a pomáháním druhým nezničit. Pohledem kognitivně behaviorální terapie. Pasparta. 2016, ISBN: 978-80-88163-00-8
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Asertivitou proti stresu. 2., přepracované a doplně. Praha: Grada, 2007, 277 stran. ISBN 9788024716978. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 8071785512. info
Výukové metody
lekce, diskuze ve skupině,
Metody hodnocení
test, reflexe
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024.