ITVk041 Základy zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultace. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ITVk041/01: Pá 18. 3. 8:00–9:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 29. 4. 13:00–14:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková, J. Vrbas
ITVk041/02: Pá 18. 2. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, Pá 25. 2. 12:00–13:50 tělocvična Poříčí 31, H. Šeráková, J. Vrbas
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je student schopen porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat problematiku zdravotních oslabení a ovládat vhodné metody a prostředky pro pozitivní ovlivňování funkce pohybového aparátu s cílem využít získané poznatky ve vyučovacích hodinách z hlediska prevence vadného držení těla a obezity. Dále je student schopen posoudit a vybrat z možností využití netradičních forem výuky a netradičního nářadí a náčiní v hodinách Tv na 1. stupni ZŠ se zaměřením na psychickou stránku vedoucí k prožitku a radosti z pohybu.
Výstupy z učení
Student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z tělesné výchovy v oblasti zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky. Získané poznatky a dovednosti dokáže využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí mladšího školního věku.
Osnova
  • 1 Základní pojmy ze Zdravotní tělesné výchovy, druhy oslabení, nápravné prostředky. Význam pohybové aktivity pro zdravý vývoj jedince, výchova návyku správného držení těla.
  • 2 Zásady správného postupu při úpravě svalových dysbalancí, nácvik správných pohybových stereotypů, metody vyšetřování a hodnocení držení těla.
  • 3 Vhodná vyrovnávací cvičení - protahovací, posilovací, dechová a relaxační cvičení pro děti s vadným držením těla, případně jako prevence vadného držení těla.
  • 4 Ukázky částí hodin TV a tělovýchovných chvilek s využitím vhodných prostředků a metod z oblasti zdravotní tělesné výchovy.
  • 5 Cvičení na velkých míčích a na židlích, cvičení s měkkými míči.
  • 6 – 11 Teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti. Seznámení s netradičními pomůckami v tělesné výchově podle jednotlivých psychomotorických oblastí. Nové pohledy na cvičení s hudbou, relaxaci, duševní hygienu, uvolnění a napětí s pocity při vzájemném kontaktu. Využití jednoduchého tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku z pohybu v individuální či skupinové formě. Práce s e-publikací Psychomotorika nejen pro děti.
  • 12 Shrnutí učiva, plnění zápočtových požadavků.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠERÁKOVÁ, Hana, Jaroslav VRBAS, Daniela JONÁŠOVÁ a Aneta NĚMČANSKÁ. Psychomotorika nejen pro děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISBN 978-80-210-9900-5. PURL url html info
  • ŠERÁKOVÁ, Hana. Cvičím pro zdraví a baví mě to. Illustrated by Jitka Hájková. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 46 stran. ISBN 9788021048331. info
  • ČERMÁK, Josef. Záda už mě nebolí. 4. rozš. dopl. vyd. Praha: Vašut, 2005, 295 s. ISBN 8072361171. info
  • HÁLKOVÁ, Jitka. Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. Illustrated by Silvie Ryklová. 4. vyd. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2005, 120 s. ISBN 8086586154. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 8021030674. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
    doporučená literatura
  • Nelson, A. G., & Kokkonen, J. Stretching anatomy. Champaign: Human Kinetics, 2007.
  • The European Forum of Psychomotricity (Evropské fórum psychomotoriky). [cit. 2016-03-21]. Dostupné z: http://psychomot.org/
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách; znalost svalů a svalových skupin s praktickými ukázkami vhodných cvičení k jejich posilování či protahování; zhotovení psychomotorické pomůcky a písemné zpracování jejího využití v rámci psychomotorických aktivit.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024.