PdF:SPc521 Komunikační a simulační techni - Informace o předmětu
SPc521 Komunikační a simulační techniky somatopedické
Pedagogická fakultajaro 2022
- Rozsah
- 0/0/1. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- 75 % účast
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace souběžné postižení více vadami (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s intervenčními postupy u jedinců s tělesným postižením a dalšími podpůrnými opatřeními.
- Výstupy z učení
- Student bude schopen : - popsat možnosti podpory u osob s TP - pracovat s kompenzačními pomůckami - aplikovat terapeutické přístupy
- Osnova
- 1. Včasná intervence u dětí s centrálním postižením. 2. Kompenzační pomůcky pro osoby s tělesným postižením. 3. Podpora psychomotorického vývoje u dětí s těžkým tělesným postižením - polohování, pomůcky. 4. Intervence v oblasti léčebné podpory (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobath koncept). 5. Podpůrné terapie: canisterapie, hipoterapie. 6. Intervence v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky u dětí s centrálním postižením. 7. Intervence v oblasti rozvoje grafomotoriky. 8. Náhradní způsoby psaní. 9. Zvláštnosti u žáků s progresívním onemocněním - DMD. 10. Specifika přístupů u dětí se zdravotním znevýhodněním - diabetes, astma, cystická fibróza, onkologická onemocnění. 11. Snoezelen. 12. Bazální stimulace.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. URL info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
- VATER, Wolfang a Margarete BOUDZIO. Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: Tech-Market, 1996, 103 s. ISBN 8090213405. info
- Výukové metody
- Seminář, studium odborné literatury, případové studie.
- Metody hodnocení
- Kolokvium - rozprava.
- Informace učitele
- Další literatura bude vyučujícím upřesněna.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPc521