SPp304 Specializace: Logopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
intaktní komunikační schopnost
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s poznatky o etiologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti, s problematikou logopedické intervence; bude se orientovat v metodách, technikách a strategiích logopedické terapie; principech logopedické terapie, formách logopedické terapie u jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu se bude student orientovat v problematice etiologie a symptomatologie jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti. Bude schopen objasnit základní principy logopedické intervence u osob s narušenou komunikační schopností. Bude schopen objasnit základní principy mezioborové spolupráce v logopedii.
Osnova
  • v návaznosti na tématech probraných v předcházející Specializaci logopedie budeme vybírat z následujících témat: Narušený vývoj řeči – vymezení, kategorie narušeného vývoje řeči; možnosti stimulace vývoje řeči. Specificky narušený vývoj řeči – etiologie, projevy, intervence u dětí a žáků s vývojovou dysfázií;opožděný vývoj řeči - příčiny opoždění ve vývoji řeči, metodika logopedické intervence u dětí s opožděným vývojem řeči;poruchy tempa a plynulosti řeči – balbuties, tumultus sermonis; současné pohledy na etiologii koktavosti, symptomatologie, klasifikace; logopedická intervence poskytovaná jedincům s koktavostí; tumultus sermonis - etiologie, symptomatologie, poskytování logopedické intervence; poruchy zvuku řeči - huhňavost, palatolalie; komplexní péče poskytovaná jedincům s palatolalií; orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče o jedince s orofaciálními rozštěpy; neurotické a psychotické poruchy řeči – etiologie, symptomatologie, způsoby poskytované intervence; dysartrie – vývojová, získaná. Etiologie, klasifikace; logopedická intervence poskytovaná jedincům s dysartrií v rámci komplexní péče; dysfagie – etiologie, projevy, možnosti terapie; afázie – etiologie, symptomatologie, klasifikace. Péče o jedince stižené afázií; poruchy hlasu – etiologie, projevy, klasifikace. Hlasová hygiena; symptomatické poruchy řeči – vymezení, charakteristika, etiologie. SPŘ u jedinců s mentálním postižením, logopedická intervence u osob s mentálním postižením; SPŘ u jedinců s tělesným postižením, logopedická intervence; SPŘ u jedinců s těžkým zrakovým postižením, specifika logopedické intervence u dětí s těžkým zrakovým postižením a nevidomých; současné RHB a fyzioterapeutické metody a koncepty využívané v logopedické praxi; řeč jedinců s SPU, specifický logopedický nález; zastoupení komunikace v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
    doporučená literatura
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
    neurčeno
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 165 s. ISBN 978-80-210-5609-1. info
  • HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
  • HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti : rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Translated by Pravoslav Prokeš. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008, 82 s. ISBN 9788073870218. info
Výukové metody
Konzultace, studium odborné literatury, účast vyžadována. Veškeré požadavky k ukončení předmětu, včetně okruhů a literatury budou doplněny vyučujícím na začátku výuky.
Metody hodnocení
písemný test (k úspěšnému splnění je třeba dosáhnout 75 % správných odpovědí); ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pokračování ve specializaci logopedie a surdopedie, nebo logopedie a psychopedie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.