VZpB43 Výživa člověka

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/0/2. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. MUDr. Bc. Zuzana Derflerová Brázdová, DrSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 11:00–11:50 učebna 24
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
VZpB43/01: Út 12:00–13:50 učebna 24, L. Mužíková
Předpoklady
VzpB21 Biologie člověka a základy zdravovědy 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu je schopen student porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti výživy člověka. Základní výživová doporučení dokáže uplatnit v teoretické i praktické rovině vždy s přihlédnutím k individuálním potřebám daného člověka.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student chápe základní výživová doporučení odvozená od fyziologických potřeb lidského organismu; aktivně aplikuje výživová doporučení a základní hygienické a technologické postupy při přípravě pokrmů; chápe energetickou bilanci, energetický příjem a výdej; definuje bazální metabolismus a energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu; definuje důležité vitaminy, minerální a stopové prvky ve výživě; vysvětlí specifika výživy v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent).
Osnova
  • 1. Význam výživy. Základní složky výživy. 2. Anatomie a fyziologie trávicí soustavy. 3. Energetická bilance. Energetický příjem a výdej. Bazální metabolismus, energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu. 4. Metabolismus základních živin (sacharidy, bílkoviny, tuky). 5. Vitaminy – rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizikové faktory. Minerální a stopové prvky ve výživě. 6. Regulace vody v těle a pitný režim. 7. Výživová doporučení. Aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Výživový stav v ČR. 8. Nadměrný, snížený příjem potravy a jeho vliv na zdravotní stav. Poruchy přijmu potravy. Mentální anorexie, mentální bulimie. Dietování. Nadváha a obezita. 9. Potravinové alergie a dietní režimy u vybraných druhů onemocnění (diabetes mellitus, celiakie, fenylketonurie aj.) 10. Bezpečnost potravin. Alimentární nákazy. 11. Výživa v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent). 12. Alternativní způsoby stravování. Stravovací zvyklosti vybraných skupin obyvatelstva (např. z hlediska geografického a náboženského.)
Literatura
  • Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido. 150 stran. ISBN 9788073151560. 2007. info
  • BLATTNÁ, Jarmila. Výživa na začátku 21. století, aneb, O výživě aktuálně a se zárukou. Praha: Nadace NutriVIT. 79 s. ISBN 8023962027. 2005. info
  • NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Vydání první. Jinočany: H & H. 434 stran. ISBN 8086022935. 2003. info
  • KRCH, František David. Poruchy příjmu potravy : vymezení a terapie. Vyd. 1. Praha: Grada. 238 s. ISBN 8071696277. 1999. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek. Technologie přípravy pokrmů probíhá jako praktické cvičení a je realizováno v odborné učebně.
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, aktivní účast v praktickém cvičení, závěrečný znalostní test, odborná rozprava nad aktuálními otázkami výživy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023.